Blogpost:
Menno
Fluïde werelden
Volgens de mythe werden ieder jaar kinderen het labyrint in gedreven als voedsel voor de Minotaurus. Het monster was idolaat van mensenvlees. De vergelijking met The Maze Runner of The Hunger Games ligt voor de hand. Henri Elias Henrikus Holbein (HEHH) uit het Capitool is de aangewezen 'briljante architect van onze angst en opwinding, en grootmeester en regisseur van onze momenten van extreme verrukking en vrees'. Het huis veranderde in het speelveld waar HEHH heer en meester was. De dochters werden 's nachts het doolhof ingestuurd waar HEHH's woord wet was en deze machtsmonopolie dochters percepties op de werkelijkheid volledig ontwrichtte.
De setting, een 'tovenaarspodium' was even beklemmend als betoverend - analoog aan werkelijkheid en fantasie. De onderste helft van de Minotaurus beschermde HEHH voor de man die hij overdag is. Zijn gedaante weergaf voor de dochter ruimbaan de fantasie van een man vervuld van vooral liefde voor taal, teken en boek. Een 'achtenwaardigs mans', zo noemt MM hem. Hij brengt haar de sprookjes van het labyrint van woorden en beelden. En 's nachts wordt de Minotaurus in Henri weer wakker in het 'grote bouwerk van de menselijke ervaring'.
De wereld van toverij en taal, het 'universium met een heilig runenschrift' smelt samen het door MM gedoopte 'Katiqiwa'. Genoodzaakt of onvermijdelijk tracht ze in de à la Alice in Wonderland fanatasiewereld de persoonlijke toevlucht of bevrijding te zoeken. 'Ongeacht het naderende gevaar -, deze zijpaden van de geest, deze voetnoten in het boekdeel van het leven zijn de hoogste vormen van bewustzijn.' Via dit konijnenhol zuigt ze de oneindige wereld in op zoek naar ontbinding van vader. In slaap ontwaakt ze uit de droom, verenigd met het lichaam van de Minotaurus, gedesoriënteerd in The Wonderland Maze.
Onder ogen verdringt ze de weerbastige werkelijkheid. De roman is een collectie van selectieve waarnemingen van de feiten, een 'geconstrueerde en selectieve versie van de feiten' herschrijven naar een leugen, die lost iets voor ons op en in. Gegoten in het monster zegt ondergetekende: 'Papa, papa, kom het monster weghalen dat mij op wacht in het donker.' Het is de enige onspappingsmogelijkheid, de werkelijkheid bedolven onder een deken betovering.