De vriend die indruk op mij maakte...

H S 30 juli 2014
Op Facebook schreef ik al eerder deze recensie...op FB is het dan een "Notitie" dus het onderste deel is mijn recensie.

1 september 2013 om 20:31
Criminelen gevolgd met microfoons zaterdag 31 aug 2013, 17:54 (update: 01-09-13, 07:17)

Het Openbaar Ministerie heeft drie topcriminelen jarenlang intensief afgeluisterd, waarschijnlijk met behulp van microfoons die op afstand zijn in te schakelen. Die methode werd nog niet eerder gebruikt in Nederland, zeggen advocaten in de zaak in Nieuwsuur.

Uit het strafdossier van de zaak tegen Willem Holleeder, Dick V. en Danny K., dat het tv-programma heeft ingezien, blijkt dat zij onder meer zijn afgeluisterd in een hotel en een lunchroom in Hilversum. Ook hing er zeker een jaar een microfoon in een kantoor van een exclusief horlogebedrijf in Amsterdam, waar de verdachten vaak bijeenkwamen.

Uitzonderlijke gevallen Een oud-rechercheur van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) bevestigt het gebruik van de afluistermethode aan Nieuwsuur. De techniek is legaal, maar wordt alleen in uitzonderlijke gevallen toegepast. De taps werden maandelijks getoetst door een rechter-commissaris.

De drie verdachten werden samen met zeven anderen eind mei opgepakt. Het OM verdenkt Danny K. en Dick V. van het vormen van een criminele organisatie die zich bezighoudt met witwassen, afpersing, bedreigingen en drugshandel.

Justitie wil tegenover Nieuwsuur niet inhoudelijk ingaan op het strafdossier. Wel erkent een woordvoerder dat verdachten steeds minder telefonisch bespreken, waardoor telefoontaps minder zin hebben.
#####################################################################################
Altijd gedacht,dat toeval niet bestaat....nu begin ik toch te twijfelen,want ik ben vorige week begonnen met een boek met de titel "De vriend " [C. den Tex] en dat gaat ook over dit onderwerp. Emma is tolk voor de Amsterdamse recherche. Samen met twee collega's, Kris en Wim, luistert ze een groep Kroaten af, die ervan wordt verdacht een aanslag voor te bereiden. Emma spreekt hun taal goed, omdat zij een affaire heeft met een Kroaat, die vanwege zijn werk niet naar Nederland kan komen. Dácht Emma tenminste, totdat ze tijdens het afluisteren een bekende stem hoort... Wat te doen? Als Emma vertelt dat zij de man in kwestie persoonlijk kent, wordt ze misschien wel verdacht als medeplichtige.Als lezer vat je sympathie op voor Emma, een nuchter iemand die dingen doet die je je goed kan voorstellen. Charles Den Tex zet geraffineerd verschillende verhaallijnen neer, die erg verrassend bij elkaar blijken te komen. Tijdens het lezen zit je meer dan eens op het puntje van je stoel, alsof je er zelf bij bent, wat mij lang niet altijd gebeurt bij spannende boeken.Charles Den Tex heeft inmiddels drie keer de prijs voor het beste Nederlandstalige spannende boek (de Gouden Strop) en dat is meer dan terecht. Voor De Vriend had hij wat mij betreft een vierde strop mogen ontvangen, maar dit keer bleef het bij een nominatie. Kortom, alweer een erg goede Den Tex. [5 sterren]

Meer recensies van H S