Mankell verdwaalt in zijn Labyrint

iBoek 30 september 2014
Het Labyrint, ofte Henning Mankell voor beginnende lezers. De moeilijkheidsgraad van de zinnen overtreft op bepaalde plaatsen niet eens het AVI 1-niveau. Heeft uitgeverij De Geus met deze uitgave de kip met de gouden eieren willen uitmelken? Een scheve uitdrukking voor een scheef verhaal. In het voorwoord van Labyrint bekent Mankell immers zelf dat het niet om een echte roman gaat, maar om een script. Zij het dan een herwerkt script. Maar laat van die herwerking nu precies niet veel te merken zijn. Wat de lezer voorgeschoteld krijgt zijn wat povere dialogen en omschrijvingen van decors en filmshots. Kortom, regieaanwijzingen. We missen de gelaagdheid van de Wallanderreeks en de bladzijdenlange gedachtenspinsels van de protagonist. Wellicht is het voor elke regisseur handig om over zo’n mooi ingebonden script te kunnen beschikken, maar als roman valt dit toch echt wel te mager uit. Als Mankell nu ook nog al zijn andere filmscenario’s op de boekenplanken zal gooien, zijn we ver weg van Kurt Wallanders wereld.

Meer recensies van iBoek