Reislust neemt je mee

Janneke Elderbroek 08 september 2014
Gegrepen door de tekst op de achterflap begon ik aan Reislust. Het verhaal begint met Amber die op haar werk een relatie begint met haar baas Pjotr. Gelukkig vliegen de stomende seksscènes niet om je oren en kom je steeds meer te weten over Amber en Pjotr terwijl hun relatie steeds serieuzer wordt. Toch zijn er een paar belangrijke punten waar Amber en Pjotr niet uit kunnen komen. Amber besluit om naar Afrika te vertrekken en daar een tijdje vrijwilligerswerk te gaan doen. Ze hoopt door middel van afstand de nodige antwoorden te vinden en uit te zoeken hoe ze verder wil met haar leven.

Ik verwachtte een chicklit waarbij je heerlijk kan lachen en dat is zeker gelukt. Ik was vaak hardop aan het lachen omdat de avonturen van Amber zo hilarisch beschreven worden. De korte hoofdstukken lezen prettig en de dagboekfragmenten vind ik leuk toegepast want door het lezen van haar gedachtes en problemen voel je een band met Amber.

Dit boek maakte me niet alleen aan het lachen, maar zette me ook aan het denken en ik kon zelfs een klein traantje wegpinken toen een onverwachte bezoeker plotseling opdook in Afrika. Dat vind ik sterk aan dit boek, dat het zo veel verschillende emoties oproept. Het boek laat je niet alleen maar lachen, maar heeft ook een serieuze ondertoon en het bevat waardevolle levenslessen en adviezen.

‘Mijn oma had een treffende: “Volg je hart en je weet vroeg of laat dat je op de juiste weg bent.”’

Daarnaast heeft het ook een heel sterk einde. Ik ga het natuurlijk niet verklappen, maar het einde is veel realistischer dat je gebruikelijke ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’.

Als ik iets moet noemen wat ik minder goed vind aan dit boek dan zijn het de flashbacks. Deze werden voor mij op een onlogisch moment toegepast waardoor ik in de war raakte. Alleen de dagboekfragmenten waren genoeg geweest.

Tenslotte staat een belangrijk advies dat mij diep raakte en ik nog lang zal onthouden:
‘Vreugde wordt verdubbeld als je die kunt delen met een ander. Een goed gevoel brengt pas geluk in het samenzijn met anderen. Succes in je uppie is lang niet zo vervullend.’

Jammer dat het boek zo kort is. Je bent er met 160 bladzijdes snel doorheen. Reislust krijgt van mij vier sterren. Een heerlijke chicklit waar je mee kan lachen en huilen. Ideaal voor de (na)zomer of als je behoefte hebt aan een paar goede levenslessen.

Meer recensies van Janneke Elderbroek