De partner van John Grisham een echte bestseller

Jill Van den Schoor 23 oktober 2014
John Grisham werkte in 1981 bijna tien jaar als jurist in Southaven. Na zijn interesses in het strafrecht werd hij succesvol in civiel recht. In 1983 kwam hij in het Huis van Afgevaardigden van de staat Mississippi aan bod waar hij tot 1990 zittingen deed. Op een bepaald moment in zijn carrière woont Grisham een emotionele verklaring bij van een 12-jarig slachtoffer van een verkrachting. Vanaf toen begon hij in zijn vrije tijd aan een roman te werken. Na deze eerste roman volgde er nog meerdere, Grisham bleef minstens een roman per jaar schrijven en de meeste werden populaire bestsellers.
Bij de meeste van zijn romans en ook bij deze ligt de focus op het recht, het strafrecht. Een ander aandachtspunt ligt op het leven in de Zuidelijke staten van de VS. Verder zijn verschillende maatschappelijke en maatschappijkritische elementen van belang. Voorbeelden hiervan zijn corruptie, de wereld van advocatuur en magistratuur, het strafsysteem,… Zijn boek The Innocent Man geeft ook directe maatschappelijke kritiek op het strafrecht en het strafsysteem, dit zijn onderwerpen die in veel van de boeken van John Grisham terugkomen. Publishers Weekly onthulde Grisham dan ook tot “de best verkopende schrijver van de jaren 90”. Met De partner schreef ’s werelds best verkochte schrijver John G. zijn meest avontuurlijke legal thriller tot nu toe.
Het boek, de partner, kwam uit in 1997 en gaat over een jonge partner bij een advocatenkantoor, Patrick S. Lanigan, die al snel doorheeft dat er een luchtje zit aan de onderhandelingen van zijn handelsgenoten, die met frauduleuze praktijken veel geld verdienen. Vier jaar nadat Patrick S. Lanigan zijn eigen begrafenis in scene had gezet wordt hij teruggevonden in een klein stadje in Brazilië. Een paar weken na zijn begrafenis bleek een bedrag van 90 miljoen dollar spoorloos te zijn verdwenen. Al snel werd duidelijk dat Patrick niet zo onschuldig was dan men oorspronkelijk vermoeden. Verschillende belanghebbende partijen startten een zoektocht naar Patrick, sommigen kregen hem graag levend in handen, andere zagen hem liever dood. Patrick had alles tot in de puntjes voorbereid zelfs het omzeilen van het rechtssysteem waardoor hij vrijuit ging.
Het hele verhaal begint wanneer ze Patrick vinden. Vier jaar nadat hij er is van doorgegaan met het geld. Het boek is dus niet chronologisch opgebouwd en er komen veel flashbacks in en dit maakt het net zo spannend. Er wordt steeds een beetje meer verteld uit het verleden van Patrick Lanigan, je komt steeds meer te weten over de acties die hij heeft ondernomen. Het onderwerp is hier vooral het rechtssysteem waarop de schrijver, volgens mij, de bedoeling heeft kritiek te geven. Het hele verhaal draait om absurde gebeurtenissen, het begint bij zijn eigen dood in scene zetten en het eindigt met vrijuit gaan na al zijn ondernomen acties. Door deze acties beetje bij beetje bloot te geven bouwt de schrijver spanning op. Je hebt er als lezer voldoening van wanneer alle puzzelstukken op zijn plaats vallen. Het moeilijke aan dit boek en wat ik er ook minder goed aan vind is het vertelperspectief. Het perspectief verandert voortdurend soms zelfs meerdere keren binnen een hoofdstuk en dat maakt het verwarrend en onaangenaam. Wat ik leuk vond aan het boek was de gedetailleerde beschrijvingen van het hoofdpersonage, er wordt steeds duidelijk omschreven hoe hij zich voelt en in het boek worden af en toe leuke vergelijkingen gemaakt die zo een klaar beeld scheppen van de situatie. Bijvoorbeeld: het was alsof hij haar kiezen trok zonder verdoving.
Het verhaal dat zich afspeelt in het boek de partner is op zich een heel pittig en leuk verhaal. Je mond valt letterlijk open van verbazing wanneer je te weten komt wat Patrick allemaal heeft ondernomen om te kunnen verdwijnen. Het boek leest dan ook heel vlot en plezierig alleen de hoofstukken waar het gaat over de rechtszaak en de aanklachten tegen Patrick gaan moeizaam. Er wordt ook rijkelijk omschreven hoe Sandy, de advocaat van Patrick, en Patrick zelf de aanklachten verwerpen. Al deze beschrijvingen zijn naar mijn meningen niet altijd een meerwaarde voor het boek. Toch is het boek zeker een aanrader voor diegene die het niet vervelend vinden om tussendoor geconfronteerd te worden met het rechtssysteem. Het boek heeft me wel geraakt in het opzicht dat ik me vragen stel over onze regelgeving, is ons systeem nu echt zo doorzichtig zoals John Grisham het voorstelt?

Bibliografie:
De partner.(31 oktober 2013). Geraadpleegd op 15 oktober 2014, http://nl.wikipedia.org/wiki/De_partner_(roman)
Grisham, J.(1997). De partner. Utrecht: A.W. Bruna Uitgevers B.V.

John Grisham.(23 juni 2014). Geraadpleegd op 15 oktober 2014, http://nl.wikipedia.org/wiki/John_Grisham