Meer dan alleen maar een misdaadroman

Jolien Heylen 22 oktober 2014

De Amerikaanse thrillerschrijfster Karin Slaughter, wie bekend is geworden door haar thrillers in de Grant-Country reeks, heeft alweer een nieuwe thriller voor ons in huis: Veroordeeld.
Veroordeeld hoort niet tot een reeks thuis. Het boek is dus ook ideaal voor mensen die nog geen boeken van Karin Slaughter hebben gelezen. Karin verklaarde in een interview dat ze voor een standalone thriller heeft gekozen om maatschappelijk thema’s –zoals racisme, discriminatie, seksisme- aan te kaarten.

Karin Slaughter, geboren in 1971, is opgegroeid in het kleine Georgia, maar tegenwoordig woont ze in Atlanta. Ze is auteur van vele thrillerboeken en reeksen. Haar eerste roman Nachtschade (2001) werd al snel een groot succes. Hij werd gepubliceerd in meer dan 30 talen. Verder schreef ze onder andere Zoenoffer, Onzichtbaar, Trouweloos, Triptiek, Versplinterd, Genesis, Verbroken, Gevallen en Stille zonde. Haar thrillers scoren wereldwijd zeer hoog op de bestsellerslijsten. Bovendien blijft het niet enkel bij boeken, de filmrechten voor haar Atlanta-reeks, met Triptiek en Versplinterd zijn verkocht aan Yellow Bird.
Het verhaal speelt zich af in de jaren 70, je krijgt nog veel te maken met racisme, ras- onderscheiding, homohaat, strijd voor vrouwenrechten, ... Kate Murphy heeft al veel meegemaakt in haar leven, maar ze is een doorzetter. Wanneer haar man omkomt in de oorlog in Vietnam, gaat ze op zoek naar een baan. Na verschillende mislukte kantoorbanen, beslist ze om politieagente te worden.
Het is 1974 in Atlanta, Georgia. Kate begint aan haar eerste werkdag als politieagent bij het Atlanta Police Department. Haar eerste dag verloopt niet zonder problemen. Al snel wordt ze vernederd door haar mannelijke collega’s en ook haar vrouwelijke collega’s zorgen voor een niet zo beste dag. Nochtans is Kate niet de enige die haar mannetje moet staan. Maggie Lawson, Kate’s nieuwe collega, wordt geregeld nog geïntimideerd door haar oom Terry (rechercheur) en Jimmy Lawson (broer).
Een dag eerder heeft de Shooter - een moordenaar die het gemunt heeft op politieagenten - een vijfde slachtoffer gemaakt. Jimmy ontsnapte net aan de dood en zag hoe zijn partner werd doodgeschoten. Maggie vermoedt dat Jimmy niet de waarheid vertelt over wat er is gebeurd en ze besluit zelf op onderzoek te gaan. Zo komen Kate, Maggie en een andere collega Gale sterk in gevaar. Ze geven echter niet op. Kate is niet langer het bange hertje meer van op de eerste werkdag, ze gaat samen met Maggie deze moorden oplossen.
In het boek vind je niet enorm veel spanning en dit vind ik zeer jammer, want het is tenslotte toch wel een thriller. Het is soms wat langdradig maar de zoektocht naar de moordenaar zorgt er wel voor dat je gemotiveerd bent om verder te lezen. Het plot is voorspellend en dus niet erg ingewikkeld. Bovendien gaf dit voorspelbare plot Slaughter de kans om de personages en de settting verder uit te werken. Zo bewijst Karin toch dat ze wel een goede schrijfster is. Echter, vind ik dat ze op bepaalde momenten overdrijft over hoe het er aan toe gaat in die jaren. De politieagenten worden soms zo seksistisch, corrupt en achterlijk voorgesteld, dat de geloofwaardigheid van het boek achteruit gaat. Zoals ik al zei, zorgt ze voor een geweldige uitwerking van de setting, Atlanta van de jaren 70. Net zoals de setting is de voorstelling van de personages gedetailleerd, waardoor je een goed beeld krijgt over wat er in het hoofd van de moordenaar, Kate en Maggie omgaat. Doordat hun personages zo diep werden uitgewerkt kreeg ik ook erg veel respect voor Kate en Maggie. Je zag hoe zo toch hun mannetje steeds stonden tussen al die zuipende, vrouwonvriendelijke mannen. Bovendien werden de stukken waar je de dader volgt, zo goed verwoord dat je zelfs helemaal op het einde van het boek geen idee had van wie de dader kon zijn. Het makkelijke taalgebruik, vind ik zeker ook een voordeel van het boek. Daardoor leest het boek vlot uit, enkel in het begin was het wel wat moeilijk om er in te komen.

Kortom geen verhaal met bloederige moorden, ingewikkeld plot, maar zeker de moeite waard voor lezers die houden van een literair goed geschreven boek. Ikzelf kan niet wachten tot een vervolg!