Litteraire recensie van een thriller: Jørgen Brekke – Genadeslag

Nick_decat 23 oktober 2014
“Hoe heb je het scalpel het liefst: scherp, middelscherp of bot?” Met deze zin wordt het boek geopend, vanaf het moment dat je deze zin gelezen hebt weet je dat dit een goed boek zal worden en dat je moeite zal hebben met het neer te leggen. Al vanaf de eerste pagina wordt je overdonderd door spanning en actie.

De auteur van dit werk heet Jørgen Brekke. Naast schrijver is hij ook een freelance journalist. Hij is in 1968 geboren in de Noorse stad Horten en heeft gestudeerd aan de universiteit van Trondheim. Het boek is dus oorspronkelijk in het Noors geschreven en werd in 2011 uitge-bracht. Genadeslag is het eerste boek van Brekke en stond meteen hoog in de Noorse bestsel-lerlijsten gedurende 4 maanden. De rechten van het boek werden aan 14 uitgevers verkocht in 14 verschillende landen, hierdoor is het boek dus ook in 7 verschillende talen vertaald. Brekke heeft sinds 2011 elk jaar nog andere thriller uitgebracht maar deze zijn niet vertaald in het Ne-derlands. In totaal heeft hij momenteel 4 boeken geschreven. Het boek telt in totaal 317 pagi-na’s.
Het boek is verdeeld in drie verhaallijnen waarvan er zich twee in het heden afspelen en één het verleden in de 16de eeuw. De proloog van het boek behoort tot de verhaallijn in het verleden en grijpt je direct bij de keel. Het geeft je onmiddelijk de zin om verder te lezen. Het begint bij een jongen die van schrik onder het bed gekropen is omdat een vreemde man in zijn huis is binnengedrongen en zijn moeder en vader net heeft vermoord. Na zoiets gelezen te hebben is de drang om verder te lezen gigantisch groot. Eens je begint te lezen is dit boek een echte pageturner. Om verder te gaan, de jongen uit de proloog is dan ook het hoofdpersonage van de verhaallijn in het verleden die zich grotendeels in Italië afspeelt. De acties van de jongen in het verleden zullen dan ook de oorzaak zijn van al wat zich in het heden afspeelt. De eerste verhaallijn van het heden gaat over Odd Singsaker, een rechercheur die net terug mag beginnen werken na een hersenoperatie te zijn ondergaan. Dit deelverhaal speelt zich af in Noorwegen namelijk Trondheim, de stad waar de auteur zelf geboren is. Dit is wellicht bewust gekozen omdat hij deze omgeving kent en ze zo kan gebruiken in zijn verhaal. Vervolgens zal Odd geconfronteerd worden met een moord in een bibliotheek waar één bepaald boek gestolen werd na de feiten, het Johannesboek. Een halve wereld verder in Richmond, Virginia in de Verenigde Staten van Amerika, gebeurd in het Edgar Allan Poe museum ook een moord die sprekend lijkt op diegene in Trondheim. Moorddetective Felicia Stone zal hier op de zaak gezet worden. Dat de twee moorzaken iets met elkaar te maken hebben zal al snel duidelijk worden en dus besluiten Odd en Felicia om samen te werken en de moordenaar te vatten. De manier hoe de verschillende verhaallijnen in elkaar verwerkt worden is bijzonder aangenaam. Twee verschillende plaatsen die beiden verschillende informatie beschikbaar hebben maar jij als lezer weet alles en kan zo zelf mee het mysterie proberen te ontrafelen met de agenten. Het boek is wel degelijk voor volwassenen geschreven, dit kunnen we afleiden aan de verschillende pikante scènes in het boek en de manier hoe de moorden en lijken beschreven worden in het verhaal. Het verhaal is geschreven vanuit het standpunt van de twee hoofdpersonages, dit is waarschijnlijk om jezelf zo goed en gemakkelijk mogelijk te kunnen inleven in de twee personages. Wat me uiteindelijk ook goed gelukt is. Iets wat ik ook zeer goed vind aan het boek is dat de hoofdpersonages, Odd en Felicia, niet de typische perfectie politiemensen zijn. In tegenstelling zelf, ze vechten beiden tegen de demonen uit hun verleden. Odd heeft zonet een hersenoperatie ondergaan en Felicia vecht tegen de demonen uit haar verleden.
Persoonlijk vond ik dit een zeer geslaagd boek, ik ben niet een echte boekenwurm maar het feit dat ik de volledige 317 pagina’s gelezen heb zegt in mijn geval heel veel. De auteur probeert je telkens op het verkeerde been te zetten met verschillende verdachten en zal telkens nieuwe bewijzen aan het licht te brengen die steeds in de richting van een andere persoon wijzen. Op het einde zullen alle puzzelstukjes samenvallen en zal alles duidelijk worden. De enige commentaar die ik kan geven op het boek is dat soms al de gebeurtenissen net wat toevallig zijn, dit gaat jammer genoeg dan weer ten koste aan de geloofwaardigheid van het verhaal.

Genadeslag is een thriller geschreven door Jørgen Brekke die de afgelopen vijf eeuwen om-spant. Wie op zoek is naar een thriller van formaat kan zich hieraan wagen en proberen de twee moorden samen met Odd Singsaker en Felicia Stone op te lossen. Onthoudt wel dat het een boek voor volwassenen is dus schrik niet wanneer je enkele pikante scènes en in groot detail beschreven moorden voorbij bladert.