Starstuck gaat verder dan alleen de realityshow

Paula Heeger 22 oktober 2014
Starstuck, het tweede deel uit de trilogie The Fame Game van Lauren Conrad, begint waar het eerste deel is afgelopen. Net als in het vorige boek volgen we de levens van Carmen, Kate, Madison en Gaby. Madison is hierin ook nog steeds de hoofdpersoon, de meeste hoofdstukken zijn dus vanuit haar geschreven. Maar niet alles is hetzelfde als in The Fame Game, inStarstruck gaan de levens van de realitysterren verder - verder dan alleen de realityshow. Het is meer dan alleen champagne drinken, acteren voor de camera en situaties die in scene zijn gezet.

Madison is nog steeds niet waar ze wil zijn in de show. Trevor, de regisseur van de show, had namelijk andere plannen zoals we al konden lezen in het vorige deel in de reeks. Bij Madison ging het vooral om haar familie waar ze geen contact meer mee heeft. Trevor spoorde haar vader op en liet hem voor de camera's de confrontatie aangaan met Madison. Niet erg leuk, want Madison wist er niks van. Ze wilde juist haar oude leven achter zich laten en beroemd worden, het lievelingetje van de show zoals haar werd beloofd. In Starstuck merk je dat Madison anders tegen de show aan gaat kijken. Waar ze eerst over lijken ging om beroemd te worden, doet ze dat nu veel minder. Ze moet een taakstraf doen omdat ze de schuld op zich nam en wil liever niet gefilmd worden. Daarna komt ze steeds minder vaak in de show. Ze wordt ook een stuk eenzamer, omdat het lijkt alsof ze nu geen echte vrienden meer heeft als ze niet voor de camera's verschijnt. Op het eind van het verhaal hoort ze het verhaal van Ryan, de knappe begeleider bij haar taakstraf. Door zijn verhaal kijkt ze met een andere blik naar beroemd zijn en publiciteit.

Gaby komt maar weinig voor in de boeken, dat vind ik erg jammer. We komen er wel achter dat ze een slecht vriendje heeft, denk aan drugs en verder niks doen. Het is een interessant verhaal, maar het wordt amper vanuit haar kant belicht - een gemiste kans wat mij betreft. Dit leek me juist een van de leukste verhalen. Wel merk je door de verhalen van de andere meiden dat Gaby er steeds slechter uit gaat zien, ze takelt af. Treurig.

De verhaallijnen rondom Carmen en Kate vind ik een van de leukste door de hele reeks heen. Carmen wil uit de schaduw van haar beroemde moeder stappen en Kate wil doorbreken. Op het eerste gezicht zijn ze compleet verschillend, maar hun liefdesleven loopt door elkaar heen. Carmen heeft een neprelatie met knappe acteur Luke, de ex-vriend van Kate. Carmen en Luke spelen samen in een film en trekken steeds meer naar elkaar toe, maar Carmen wil liever niet meer in het begin. Carmen wil liever iets met haar beste vriend Drew, die juist steeds meer met Kate omgaat. Een ingewikkelde situatie.

Starstruck is een leuke chicklit om te lezen, ik had niet verwacht dat het ook over wat diepgaandere onderwerpen zou gaan. InThe Fame Game gaat het vooral over beroemd worden, in Starstuck gaat het ook over het leven achter de camera's. Eenzaamheid, familiebanden, vriendschap en ingewikkelde liefdesrelaties komen nu ook aan bod. Heel leuk om daar ook kennis mee te maken, zeker omdat het heel makkelijk wegleest. Het boek heeft trouwens een open einde, maar daardoor wil ik onwijs graag weten wat er verder gaat gebeuren: op naar het laatste deel dus: Infamous

Meer recensies van Paula Heeger