Een pageturner van jewelste

Sander (Hebban Crew) 19 februari 2015 Hebban Crew

Nadat ze zichzelf jarenlang als recensent voor Crimezone en Ezzulia op spannende boeken had gestort, begon het schrijverswaakvlammetje van Kim Moelands steeds feller te branden. Na de aangrijpende autobiografische roman Ademloos, debuteerde ze in 2010 dan eindelijk ook in haar geliefde genre met de thriller Weerloos. Een aardige poging, moet gezegd, maar meer dan dat was het in alle eerlijkheid niet. Terwijl Moelands werkte aan Verdieping X, haar tweede thriller, stapte ze over naar een andere uitgeverij. De medische thriller verscheen daarom veel later dan aanvankelijk gepland, pas eind 2012, bij A.W. Bruna. Het zat beter in elkaar dan haar thrillerdebuut. Het werd ook veel beter ontvangen door de lezers. Maar echt van mijn stoel werd ik niet geblazen, het verhaal bleef in mijn ogen te klein, te dunnetjes misschien ook. Waarschijnlijk vond ze dat zelf ook, want voor haar derde heeft ze zich veel minder laten opjagen door de factor tijd en zo zit er bijna tweeënhalf jaar tussen thriller twee en drie.

Met deze derde maakt Kim Moelands echt een nieuwe start in het genre, want als we de eerdere aankondigingen mogen geloven, dan is dit het eerste deel van een reeks die uit zeven boeken zal bestaan.

In De vrouw in de spiegel maken we kennis met rechercheur Tess Westerhout van de Utrechtse politie. Ze is van het type ruwe bolster, blanke pit. Lekker eigengereid, maar niet zonder de nodige menselijke trekjes. Tess maakt deel uit van het Zware Misdrijven-team en in die hoedanigheid raakt ze betrokken bij een afpersingszaak bij een levensmiddelenfabrikant. Al snel valt een eerste slachtoffer en brengt het onderzoek haar op het spoor van een oude zaak, waarvoor ze een veroordeelde crimineel aan de tand moet voelen. Een ontmoeting die letterlijk uitmondt in een ‘gevalletje Hannibal Lector’. Tot overmaat van ramp werkt ook Tess’ tienerzoon zichzelf in de nesten en brengt hij daarmee ook haar in de problemen. Het brengt een groot geheim naar de oppervlakte dat meer dan vijftien jaar verborgen was gebleven.

Kim Moelands trekt alles, maar dan ook werkelijk alles uit de kast, met als resultaat een pageturner van jewelste. De plot is goed doordacht, spannend en herbergt een aantal aardige verrassingen. Een uitstekende thriller in de traditie van auteurs als Patricia Cornwell en Alex Kava.

Dat ze zich voor De vrouw in de spiegel heeft laten inspireren door de grote klassiekers in het thrillergenre, waaronder Silence of the Lambs, is overduidelijk. Daarmee is het misschien niet bijzonder origineel, maar wel gedaan op een manier die bewondering oogst. Je kunt je afvragen waarom niet meer Nederlandse thrillerschrijvers het kunstje van de grote Amerikaanse schrijvers durven af te kijken. Moelands laat zien dat het kan en weet er een eigen – Nederlandse – draai aan te geven zonder uit de bocht te vliegen.

Met de impulsiviteit van Tess, de eigenaardigheden van politiechef Lammers, de stabiliteit van haar man Marc, de geestelijke steun van huisvriend Antoine, de gevaarlijke spelletjes van creep Charlie en nog een handvol andere interessante personages, zijn alle ingrediënten voor een langlopende thrillerreeks aanwezig. De losse draadjes zorgen voor de rest: de behoefte aan een spoedig vervolg.

De vrouw in de spiegel maakt duidelijk dat Moelands klaar is voor het grote werk en bewijst eens te meer dat uitgevers soms iets meer geduld moeten hebben dan één of twee boeken om een auteur uit de verf te laten komen.

Meer recensies van Sander (Hebban Crew)