Doofpot, extreme druk en cover-up

veravb 19 september 2014
Een B-52 bommenwerpen met kernwapens aan boord, crasht in 1968 in Thule op Groenland vlakbij een Amerikaanse basis, terwijl er enkele journalisten bij zijn. Door de bijhorende brand is er sprake van fall-out. Een wapen wordt echter niet teruggevonden.
40 jaar na dit gebeuren organiseert de Deen Lars Olsen tochten over Groenland. Deze keer hebben zich een Duitse journaliste, een Nederlandse jongeman die de klimaatverandering wil opvolgen, een avontuurlijke Amerikaan en een Koreaan.
Het verhaal wisselt de hele tijd tussen 1968 en 2007 waardoor we verschillende standpunten van de crash te weten komen.
Zo is de Amerikaanse basis eigenlijk Deens grondgebied en volgens een verdrag mogen er op Deens grondgebied geen kernwapens zijn.
De basis is gebouwd op terrein dat eigenlijk van de Inuit was, die zijn een stuk moeten opschuiven.
Klimaatverandering komt aan bod omdat de Inuit alsmaar minder van de jacht kunnen leven, het ijs smelt.
Interessant boek, het begin was een beetje moeilijk door te komen vanwege de vele technische termen, maar eens ik daar door was, las het weer vlot, dankzij de korte hoofdstukken.

Meer recensies van veravb