×

Dossier /

Book review: James S.A. Corey - Leviathan Wakes

Leviathan Wakes is het eerste deel van een sciencefiction-boekenserie met als overkoepelende titel ‘The Expanse’. De serie wordt geschreven door James S.A. Corey. Dat is het gezamenlijke pseudoniem van Ty Franck en Daniel Abraham. Ty Franck is de wereldbouwer, die al jaren geleden de achtergrond van The Expanse uitgewerkt had voor een roleplaying game. Daniel Abraham is de schrijver (met meerdere andere boeken op zijn naam, zoals de Andat-serie), die in Francks spel verzeild is geraakt en op een gegeven moment voorstelde om er een boek van te maken.

Inmiddels is deel vier (Cibola Burn) alweer uit in het Engels, heeft deel drie (Abaddon’s Gate) de Locus Award gewonnen, wordt The Expanse tot een TV-serie bewerkt door Syfy-channel en verschijnt eind augustus het eerste deel in het Nederlands, als Leviathan Ontwaakt.

Wereld

Leviathan Wakes speelt in ons eigen zonnestelsel, een paar honderd jaar in de toekomst. Mars, de Astroïdengordel en de manen van Jupiter en Saturnus zijn gekoloniseerd, maar de mensheid heeft de sprong naar de sterren nog niet kunnen maken. In het begin is er sprake van twee partijen: de supermachtige alliantie van Aarde en Mars, tegenover vrijheidsstrijders uit de gordel, de Outer Planets Alliance. De Gordelbewoners zijn hard op weg om een aparte tak van de mensheid te worden, door de lage of zelfs ontbrekende zwaartekracht in hun leefomgeving.

Verhaal

De twee hoofdpersonen zijn zo verschillend als het maar kan. Bevelvoerder James Holden is een naïeve, positieve nice guy, die gelooft dat met meer informatie mensen betere keuzes gaan maken. Veiligheidsman Miller is een cynische dienstklopper, die ergens de boot van promoties en geluk gemist heeft. Maar het begint met iemand anders: Julie Mao, een rijkeluismeisje, geboren op de Maan, die voor de opstandelingen in de Astroïdengordel heeft gekozen. Als zij vermist raakt, krijgt Miller de opdracht haar op te sporen, een klusje waar hij eigenlijk weinig zin in heeft. Toch begint de zaak hem te fascineren en Julie kruipt in zijn hoofd. Ook Holden krijgt zijdelings met haar te maken, als het transportschip waar hij officier van is, het alarmbaken van haar ruimteschip oppikt.

Het verhaal escaleert vervolgens heel snel van twee kleine levens, naar een drama dat het hele zonnestelsel omvat. En toch wordt de menselijke maat goed vastgehouden en word je meegevoerd in de actie.

Actie!

Ondanks dat de schrijvers toegeven geen wetenschappers te zijn en dat ze niet uitblinken in de sciencekant van sf, voelt de wereld echt aan. De beschrijvingen van Ceres en Eros (twee van de gekoloniseerde asteroïden die aangedaan worden) brengen de binnenstebuiten gekeerde wereld van de Gordel erg goed in beeld. Doordat de wereld snel in je kop zit, is er veel ruimte voor actie en spektakel. Af en toe gaat het misschien wat al te flitsend achter elkaar, als een actiefilm met teveel stuntbudget, maar het past goed in dit boek (en het subgenre, spaceopera met horrorelementen, waar het toe behoort). Meerdere van de ontwikkelingen hadden echt een schrik of overdonderend effect, bijvoorbeeld een rigoureus besluit van Millers bevelhebber, een bijzonder brute scene in Eros en de cruciale confrontatie in de ruimte.

Mee(be)leven

Tussen alle actie en ideeënpracht door is er ook ruimte voor het opbouwen van de karakters. Voornamelijk Holden en Miller krijgen veel aandacht, maar ook de crew van Holden wordt uitgewerkt. De karakteruitwerking en het aantal personages zou nog wel wat uitgebreider en diepgravender mogen. In volgende boeken wordt dat naar verluidt veel verder uitgebouwd.

Leviathan Wakes is een aanrader voor iedereen die van stoere, geloofwaardige actie sciencefiction houdt. James Corey zou je kunnen zien als het Amerikaanse antwoord op Peter F. Hamilton, Iain M. Banks en vooral Neal Asher.

In augustus brengt uitgeverij Luitingh Leviathan Ontwaakt uit en in januari Calibans strijd, beide vertaald door Eisso Post.

Martijn (Hebban Crew)

561 volgers