×

Dossier /

Book review: Jim C. Hines - Libriomancer

door Tanja Krone 3 reacties
Het idee dat de kern vormt van het boek “Libriomancer” van Jim C. Hines is tegelijk origineel en geniaal: de mogelijkheid om met magie objecten uit boeken naar de werkelijkheid te halen. Door met je hand in het boek te grijpen, kan je elk voorwerp of wezen uit een boek halen dat door het oppervlak van het boek zelf past. Denk je eens in: Excalibur, de toverstaf van Harry Potter, lembas uit “In de ban van de ring”…

Allemaal leuk en aardig, maar dat is overduidelijk een gave waar je voorzichtig mee moet zijn. Iets wat de hoofdpersoon Isaac nou niet bepaald was in zijn korte periode als veldagent van de magische wereld. De overkoepelende organisatie waar hij voor werkt, “Die zwelf Portenaere”, besloot hem daarom maar een baantje als bibliothecaris en archivaris te geven. Tot de dag dat hij door een groep niet zo vredelievende vampiers overvallen wordt in zijn bibliotheek. Blijkbaar is hij weer terug als veldagent.

Jim C. Hines schrijft fantasy op een manier die je opslokt, meeneemt en laat lachen. Zijn boeken zijn makkelijk weg te lezen en zijn hoofdpersonen zijn vooral menselijk: met menselijke fouten, behoeften en zelfspot. Zijn hoofdpersonen passen lang niet altijd in het beeld dat je van te voren van ze hebt: de goblin waar hij over schrijft is eigenlijk heel menselijk, zijn prinsessen zijn allesbehalve hulpbehoevend en zijn tovenaars maken fouten en hebben geen onuitputtelijke kracht.

Met “Libriomancer” schrijft Hines een boek dat duidelijk gericht is op mensen die al veel te veel boeken hebben gelezen en er waarschijnlijk nog veel te veel gaan lezen. Het idee om de voorwerpen uit boeken als wapens te kunnen gebruiken, zal veel lezers erg aan staan. Veel van de boeken die gebruikt worden bestaan echt; achterin staat een lijst met referenties naar welke boeken wel of niet bestaan.

Isaac is op zich geen inspirerend hoofdkarakter, maar wel één die je gelijk aardig vindt. De relatie die hij heeft met Smudge, zijn vuurspin, en Lena, een dryade die zichzelf erg goed kan redden, zijn de extraatjes die het boek wat meer smaak geven.

Op de achtergrond spelen er diepere thema’s mee: wanneer is iets liefde? Hoe ver moet je gaan om de mensheid te beschermen, ook tegen zichzelf? Waar ligt de lijn tussen moed en roekeloosheid? De beslissingen die Isaac moet maken zijn nooit helemaal zwart of wit: elke keuze heeft implicaties, voordelen, nadelen en een ethische kant. Isaacs innerlijke monoloog volgt een logische curve, waardoor zijn beslissingen mogelijk niet voor iedereen de juiste zijn, maar wel altijd begrijpelijk zijn.

Het boek verhaalt van een gevecht om de macht tussen verschillende groeperingen, een onbekende maar machtige vijand van iedereen en een al dan niet opbloeiende liefde. Alle onderdelen voor een spannend, magisch verhaal zijn aanwezig. Het is geen episch verhaal en heeft zeker geen epische omvang, maar het is een heerlijk boek om te lezen op het strand of op een donkere winteravond.

Jim C. Hines is bekend geworden met zijn trilogie over de goblin Jig. In een tweede reeks, de Princess Novels, bracht hij alternatieve avonturen voor o.a. Roodkapje. Libriomancer is het eerste deel van de Magic ex Libris-serie, waar ook al een tweede deel in is verschenen: Codex Born. Het derde deel volgt in 2015: Unbound.

Tanja Krone

25 volgers
227 boeken