Advertentie

Hebban vandaag

Interview /

Interview Tess Gerritsen

Ze schrijft nietsontziende medische thrillers. Keihard. Realistisch, op de operatietafel, maar ook daarbuiten. Haar hoofdpersonen zijn rechercheur Jane Rizzoli en pahtholoog-anatoom Maura Isles. Maar ook haar slachtoffers zijn vrouwen…

Tess Gerritsen voorstellen is eigenlijk overbodig. Deze interne verruilde ettelijke jaren geleden haar witte jas voor een pen. Na negen romantische verhalen, veranderde ze het geweer van schouder en schreef ze een aantal medische thrillers. De laatste jaren is ze vooral bekend van haar reeks met rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles in de hoofdrol. Tevens vindt ze nog de tijd om een via haar zeer geapprecieerde weblog, haar eigenzinnige kijk op het schrijverschap te becommentariëren.


1. Je gaf een succesvolle carrière in de medische sector op om je fulltime toe te leggen op het schrijven. Wat was de motivatie achter die radicale beslissing?
“Ik was al een verteller lang voor ik medicus werd. Mijn eerste boek schreef ik op mijn zevende en ik was er toen al van overtuigd dat ik zou blijven schrijven, zelfs als ik er niets aan zou verdienen.
Jaren later was het moederschap het ideale excuus om me een tijdje uit het medische beroepsleven terug te trekken. En toen vond ik weer de tijd om me te concentreren op het schrijven. Toen de boeken eenmaal begonnen te verkopen, kwam het besef dat ik misschien wel kon leven van het schrijven alleen.”

2. Na een aantal romantische verhalen gooide je het roer om en koos je resoluut voor het spannende boek. Waarom die keuze?
“Dat de eerste boeken van mijn hand romantische verhalen waren is volledig toe te schrijven aan het feit dat ik zelf altijd graag boeken gelezen heb waarin de liefde een grote rol speelt. Maar eigenlijk heb ik altijd al spannende boeken geschreven. Zelfs mijn in romantisch getinte verhalen speelde de spanning een grote rol. Als je het zo bekijkt, ben ik eigenlijk nooit van genre veranderd. Ik verschoof eigenlijk alleen maar de nadruk van het romantische naar de medische kant van de mysteries. Trouwens ben ik van mening dat de romantische aspect nog altijd zijn plaats heeft in de reeks met Jane Rizzoli en Maura Isles.”

3. Waarom koos je voor een reeks met vaste personages?
“Ik heb er nooit bewust voor gekozen om een serie te beginnen. Maar na het schrijven van De chirurg, het boek waarin Jane Rizzoli voor het eerst verscheen, had ik behoefte om meer te weten te komen over haar leven. Dus volgde De leerling. Maar nog was mijn honger om haar achtergrond te leren kennen niet gestild: ik wilde graag weten of ze in het huwelijk zou treden en of ze gelukkig zou worden. Zo kwam het dat de reeks zich uitbreidt, niet omdat ik het zo gepland had – want dat was absoluut niet het geval – maar omdat ik gaandeweg zo gehecht ben geraakt aan Jane, en later aan Maura, dat ik telkens weer wil terugkeren naar hun levens. En ondertussen ben ik ze als goede oude vrienden gaan beschouwen.”

4. Niet alleen je hoofdpersonages zijn vrouwen, maar ook de slachtoffers. En een andere constante in je boeken is misbruik van vrouwen. Is dit toeval of een weloverwogen keuze?
“Ik ben zelf een vrouw. Dus is het niet zo verwonderlijk dat ik geïnteresseerd ben in het leven van andere vrouwen. En ik stel bij mezelf vast dat ik meer geraakt wordt door verhalen met vrouwen in de rol van het slachtoffer. Volgens mij identificeert mijn overwegend vrouwelijk publiek zich vooral met de slachtoffers. Dat is de reden waarom mijn verhalen vrouwen niet alleen de hoofdrollen, maar ook slachtofferrollen toebedeeld krijgen.”

5. In Verdwijn passeren bijna al de plagen van de moderne wereld de revue: van vrouwenhandel tot verkrachting, chantage, samenzwering, gijzeling en moord toe. Blijft er nu nog iets over om over te schrijven?
“Oh, dit is maar een topje van al het kwaad in de wereld! Ik begon aan Verdwijn omdat de handel in sexslavinnen me intrigeerde. Maar ook wou ik uitzoeken wat er aan de basis ligt van die industrie... en dat is geld natuurlijk. Wie wordt hier rijk van? Hoe slagen ze erin die vrouwen onder controle te houden?...Zo deinde het verhaal verder en verder uit, en zonder het gepland te hebben, ontwikkelde zich een groots internationaal plot. Door mijn interesse in de Amerikaanse politiek, was de Amerikaanse wapendustrie een voor de hand liggende branche om in het verhaal in te passen, want het blijkt dat die tak nauw betrokken is die de internationale vrouwenhandel.”

6. Je meest recente werk, Verdwijn, ligt nog niet zolang in de winkels in België en Nederland? Wat mogen we in de toekomst nog verwachten?
“Het volgende boek in de Rizzoli reeks, The mephisto club, is al een tijd uit. Dat zal dan waarschijnlijk ook het volgende boek zijn dat in het Nederlands zal verschijnen. Momenteel leg ik de laatste hand aan The bone garden. Dit is een totaal ander soort verhaal geworden: een historische thriller, die zich afspeelt in 1830 en die handelt over de gruwelijke medische praktijken in die tijd. Daarna volgt er weer een deel in de Jane Rizzoli reeks.”

7. Uit verschillende berichten op je blog blijkt je grote interesse voor archeologie. Heb je er al aan gedacht om die interesse te gebruiken in je boeken?
“Absoluut. En meer bepaald in mijn volgende werk met Rizzoli zal de archeologie van Egypte en Zuid-Amerika een belangrijk ingrediënt zijn. Maar eigenlijk is dit nog een beetje geheim zodat ik er nog niet veel details over kwijt kan!”



Over de auteur

Eric Diepvens

31 volgers
3 boeken
0 favorieten


Reacties op: Interview Tess Gerritsen

 

Over

Tess Gerritsen

Tess Gerritsen

Tess Gerritsen (1953) is een Chinees-Amerikaanse thrillerschrijfster. Ze is van...