Blogpost: Lieve van looy

De magie van de verbeeldingskracht

Wat ik als beginnend auteur ervaar is dat verbeelding me dichter brengt tot mezelf. Het is een kracht dat veel groter is dan de meeste mensen denken. De verbeelding helpt me te reizen naar andere tijden en plaatsen.
De verbeelding verbindt mijn denken, mijn hart en mijn innerlijke zelf met elkaar maar ook met de buitenwereld en de mensen rondom mij.
Door de verbeeldingskracht creëer ik een wereld om me heen waardoor mijn binnenwereld wordt weerspiegeld in de buitenwereld. 
Ik heb ontdekt dat taal de sleutel is die onze verbeelding toegang geeft tot andere werelden. 
Zo beschreef ik in het vorige blog ” de ontembare vrouw” over een wilde oerkracht die ik in mezelf had ontdekt door deel te nemen aan dansworkshops en enkele zweethut-ceremonies voor vrouwen.
Deze kracht kan ik niet meer gebruiken in de huidige cultuur en maatschappij waarin ik nu leef. Het voelde als een bevrijding om dit deel van mezelf toch te kunnen projecteren op Isa, het hoofdpersonage uit mijn boek.

In het boek is Isa een meisje met een gouden aura. Voor alle duidelijkheid is dit geen projectie van mezelf maar wil ik door dit aan bod te laten komen de kinderen van nu in contact brengen met hun hartintelligentie.
Iets waaraan we teveel voorbij gaan in deze wereld waar alles vierkant lijkt te draaien door drukte, chaos, prestatie, oorlog, conflicten, milieurampen, armoede enz…

Hartintelligentie is het innerlijk liefdevol voelen waardoor we ons overal mee kunnen verbinden. We denken namelijk niet enkel met onze hersenen en lichaam, maar ook met ons hart. Het vertrouwen dat dit bestaat is hierin heel belangrijk. Als we ons mentaal denken verbinden met de intelligentie van het hart krijgen we toegang tot onszelf, onze intuïtie genoemd. Hierdoor geraken we beter afgestemd op andere mensen. Waarom vind ik het zo belangrijk om kinderen dit mee te geven?

Zoals ik in mijn vorige blogs al schreef was ik als kind  al een beelddenker dat zich op school voornamelijk uitte in dagdromen.
Maar ik was ook heel gevoelig aan prikkels uit de omgeving en kon deze niet altijd goed filteren. Ik was heel nieuwsgierig en mijn aandacht dwaalde snel af wanneer er werd gesproken over oppervlakkige zaken zoals  ze wel eens “small talks” noemen.
Als ik terug kijk naar mijn kindertijd en het onderwijssysteem dat ik heb genoten in een katholieke dorpsschool, stel ik vast dat ik als kind structureel te weinig uitdaging kreeg en dit onderwijssysteem niet was afgestemd op wat ik nodig had als kind.
Toen ik ongeveer 10 jaar was werd ik me bewust dat ik anders leerde en dacht, waardoor ik me ook snel anders ging voelen dan de andere kinderen. Dit anders voelen werd dan nog eens bekrachtigd door leerkrachten die me bestempelde als een dagdromer en iemand met extreme, intense en complexe gevoelens.
Ik herinner mij dat ik als kind al vurig enthousiast kon zijn maar bij emotionele gespannenheid ook erg druk kon worden.
Gelukkig heb ik nu een tool gevonden om dit alles te kanaliseren namelijk door te schrijven. 
Het werkt heel ontspannend en bevrijdend voor mij.Als ik terugkijk op het onderwijssysteem dat ik genoten heb denk ik “wat had ik toen nodig als kind?”

Ik denk dan aan verschillende zaken nl. deep level learning, het begrijpend leren waarbij je intrinsieke motivatie ontwikkelt en niet het puur reproductief leren wat veel minder inzicht en voldoening oplevert. Door deep level learning ontdek je verbanden en wordt je nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ook visual level learning kwam te weinig aan bod. Namelijk meer vragen stellen bij het zien van dingen waardoor je meer gestimuleerd wordt om nauwkeuriger te observeren, te formuleren en actief deel te nemen aan het gesprek. En het allerlaatste maar ook heel belangrijk, het caring thinking stimuleren, dit wil zeggen veel meer denken vanuit hart en persoonlijkheid. 

Toch krijgen kinderen die niet passen in dit traditioneel onderwijs vaak diagnoses als ADD, ADHD, autisme, noem maar op. Misschien moeten we de kinderen niet in hokjes plaatsen maar is het tijd dat we in deze tijdsgeest het onderwijs en de opvoeding meer afstemmen op deze kinderen.
Anders denken betekent ook anders opvoeden en anders leren.
Als ik terugkijk naar mijn lagere en middelbare schooltijd heb ik nooit echt het gevoel gehad dat ik echt gelukkig was in dat schoolsysteem en dat mijn behoeften grotendeels  niet werden bevredigd.

Het gevolg was dat ik een onderduikende leerling werd die geen uitdaging meer aanging waardoor ik ook maar ondermatig presteerde.
Ik was enkel nog bezig met het zoeken van sociale acceptatie in deze wereld en ging zo volledig voorbij aan mijn gevoelens en behoeften. Ondertussen ben ik een volwassen vrouw van 39 jaar en heb ik een kind van 6 jaar waar ik mezelf heel erg in herken.
Er wordt nu dagelijks een spiegel voorgehouden wat in eerste instantie confronterend is. Maar door voldoende rust en ruimte te nemen de afgelopen jaren ontwikkelde mijn hartintelligentie in een snel tempo. En vandaag schrijf ik deze tekst en leg ik uit waarom ik Isa in mijn boek een gouden aura heb gegeven.
De onderliggende boodschap die ik kinderen wil meegeven is : luister naar je hart en volg wat bij jou past en wat vreugde brengt in je leven.
Het gaat over intuïtie en de wereld om je heen. Het gaat over echt jezelf durven zijn en je vervuld en vreugdevol te voelen.Wanneer ik ervoor kies om in mijn fantasiewereld te stappen ga ik visualiseren en ook visueel ruimtelijk denken.

Beweging, met name wandelen in het bos en muziek helpen mij om beelden te visualiseren. Dit maakt niet alleen het leven tot een beleving maar ook wat in de verbeelding wordt beleefd is levend. De beleving is zo intens omdat je er middenin bent en de beleving ook innerlijk voelt. De kunst is om ook op tijd terug te focussen op het lichamelijke waarbij we ons bewust zijn van ons lichaam en ons terug focussen in het hier en nu. De magie van de verbeeldingskracht is dat je een harmonisch evenwicht vindt tussen beelddenken en lineair denken en dit te delen met de wereld rondom jou.0f71a76f55c343fe2ae8eea3919184d9?s=160&d=identicon&r=GGepubliceerd door Living

Reacties op: De magie van de verbeeldingskracht

Isa en Jack & de verdwenen sterrobijn - Lieve van Looy Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners
E-book prijsvergelijker