Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Blogpost: Valerie Buijs

Relatiegeschenken: Kleine moeite, groot gebaar

Een klein beetje extra aandacht is nooit teveel. We geven onze familie en vrienden regelmatig cadeaus, maar waarom zouden we dan niet de tijd nemen om onze klanten en zakenpartners een keer te verwennen? Op deze manier zullen ze je echt onthouden.

3c39b4b9e5a66892101eca2ea315ca1e.jpg


Wat is het idee achter relatiegeschenken?


Maar hoe zit het eigenlijk met de personen of bedrijven waar je al langer mee samenwerkt? Zou je die dan geen cadeaus meer hoeven geven? Je hoeft de loyaliteit niet meer te ‘kopen’ zoals bij nieuwe klanten, maar het is nooit weg om even een kleine herinnering te geven zodat ze aan je denken bij verdere samenwerkingen, projecten of aankopen.

Door regelmatig met je klanten te communiceren, zorg je ervoor dat ze jou onthouden en maak je ze minder gevoelig voor aanbiedingen van concurrenten. Daarom is het goed als je relatiegeschenk een goede indruk maakt op een essentieel moment om je reputatie te versterken.

Relatiegeschenken voor je klanten en leveranciers, waarom?

Relatiegeschenken kunnen jou de kans geven om een opdracht binnen te halen van een potentiële klant. Geschenken zijn een essentieel element voor je klanten waardoor ze voelen dat jij om ze geeft en dat ze speciaal zijn. Het is ook belangrijk dat het duidelijk is wie het geeft en daar komt ook het bedrukken van relatiegeschenken bij kijken.

We willen allemaal hetzelfde uiteindelijk, en dat is; meer verkopen en zichtbaar zijn voor ons publiek. Voor een bedrijf is het daarom essentieel dat je een marketingstrategie hebt waarmee je laat zien dat jouw bedrijft communiceert.

Wanneer bied je een relatiegeschenk aan?

Let op de gebruikelijke momenten dat je een cadeau aanbiedt. Zoals na het tekenen van een nieuw contract, bij Kerst, nieuwjaar, een verjaardag, huwelijk, geboorte of promotie. Op deze manier toon je dat je interesse hebt in de ander en naar elkaar hebt geluisterd. Al deze momenten zijn geschikt om je zakenpartner, klant of potentiële klant iets aan te bieden. Het is dus belangrijk om je klanten te kennen om een goede professionele relatie te behouden. Je laat ze met een simpel gebaar weten dat ze belangrijk voor je zijn. Dus wees hier zorgvuldig in!

Voor welk relatiegeschenk moet ik kiezen?

Het kiezen van een cadeau is geen gemakkelijke taak. En als het gaat om zakenrelaties, wordt het er ook niet makkelijker van. Je kan een aantal opties bekijken van bedrijven die zich specialiseren in promotieartikelen die je zelf kan laten bedrukken, zoals Maxilia.nl.

Sommigen kiezen voor gastronomische pakketten, anderen kiezen voor pennen, bedrukte notitieboekjes of bedrukte USB-sticks. Het relatiegeschenk is op een bepaalde manier een verlengde van het bedrijfsimago. Het is daarom ook belangrijk om je klant of medewerker goed te kennen zodat je een persoonlijker cadeau kan geven waar hij of zij ook echt blij mee is. Het cadeau moet ook aansluiten bij je bedrijf en natuurlijk binnen je budget passen. Het doel is niet om er veel geld aan uit te geven maar juist om het meest geschikte cadeau te geven dat goed uitdraagt wat deze samenwerking je waard is.

Reacties op: Relatiegeschenken: Kleine moeite, groot gebaar