1 minuut na middernacht

Gavin Lyall
Merlijn spreidde zijn handen uit. 'Je hoort zoveel over zulke mensen. Ik kan je er niet veel over vertellen, dat begrijp je wel - misschien kan hij zelf je wat meer vertellen, maar hij verliest een hoop geld als hij niet gauw in Liechtenstein is.'
'De zwijgplicht van de advocaat, hè? Maar laten we even spijkers met koppen slaan. Ik haal Maganhard in Bretagne op, in een auto, en rijd hem naar Liechtenstein en zorg dat ik me onderweg de bandieten van het lijf houd. Heel eenvoudig. Alleen dit: waarom gaat hij niet per vliegtuig of per trein en vraagt hij onderweg geen bescherming van de Franse politie?'
'O ja.' Hij knikte en keek een beetje somber. 'Er is natuurlijk nóg een probleem. Hij wordt door de Franse politie gezocht...'

Lewis Cane, een gesjochten Engelsman die in het Franse verzet heeft gezeten, gaat na vele jaren weer op het oorlogspad. Hij wordt bijgestaan door een lijfwacht, een Amerikaan met een onvoorzien 'probleem', dat tijdens de moordende rit door Frankrijk en Zwitserland iedereen fataal dreigt te worden.
De oorlogsdagen herleven in volle hevigheid, ook als Cane op een van zijn oude onderduikadressen Ginette weer ontmoet, de enige vrouw die ooit in zijn leven iets betekend heeft...

* Dit boek is ook uitgebracht onder de titel Middernacht plus één.

Is 1 minuut na middernacht het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op 1 minuut na middernacht