Afscheid van Brasil - Nederlanders en Brazilianen: ontmoeting en mislukking 1624-1669

In het noordoostelijk kustgebied van Brazilië wapperde zo'n vierhonderd jaar geleden een tijdlang de prinsenvlag. Nederlanders en jonge Brazilianen bouwden er met horten en stoten van 1624 tot 1669 een vrije, plurale samenleving op. Deze kreeg grootse allure onder Johan Maurits van Nassau, maar boette steeds meer aan kracht in onder zijn Groningse opvolger Wolter Schonenborch. Particulieren profiteerden aanzienlijk veel meer van de suikerproductie, van hardhout en tabak dan de West-Indische Compagnie.
Dit boek verhaalt de opbouw en neergang van de Braziliaans-Nederlandse samenleving en traceert de factoren en de tegenkrachten die uitliepen op een definitief Nederlands afscheid van Brasil in 1669 ten koste van duizenden mensenlevens.
Geschiedenis & Politiek
Boekscout VOF