Ariane het Maanuiltje

In 2011 begon kunstenaar en schrijver Paul Christiaan Bos, geboren te Haarlem / Heemstede in 1956 en sinds vele jaren woonachtig in Fryslân, "The Owlery Project", oftewel zijn Uilen Project, waarbij hij zijn intense observaties van uilen op het doek zet. In ''Ariane, het Maanuiltje'' worden de verhalen afgewisseld met tekeningen en schilderijen uit het Uilen Project. Tussen kunstwerken en tekst bestaat een sterk verband. Paul heeft, naast de tekeningen en schilderijen die hij over het leven van de Uilenfamilie maakt, van het begin af aan ook een "Dagboek'' over ze bijgehouden. Het is het verslag van een langzaam steeds beter leren verstaan, en een steeds sterker wordende emotionele band met deze schitterende,complexe dieren. Al jarenlang tekent en vertelt kunstenaar en schrijver Paul Christiaan Bos over het leven van een familie Kerkuilen. fragment uit "Ariane het Maanuiltje" ...Normaal gesproken praat ik niet tegen Uilen, maar nu kan ik het niet helpen. Ze ziet me trouwens niet eens. Ze is haar trauma nog volop aan het verwerken. Als ik mijn gezicht dichter bij het hare breng, kan ik zomaar haar kindergedachten zien, die zijn als wolken. Wolkenflarden van gedachten die door een wind snel voorbij een maan gedreven worden. Het is een vreemde sensatie, die ik me zelfs van de tijd met Sterre niet kan herinneren. Werkelijk alles is anders dan anders bij dit nest. Het is de hoogste tijd om haar terug te brengen... Het eerste boek over de Uilenfamilie van Paul Christiaan Bos, ''Het Uilen Dagboek'', verscheen in maart 2015.

Recensies (1)

Is Ariane het Maanuiltje het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ariane het Maanuiltje