Arma

Musea hebben veel meer in huis dan zij kunnen tonen aan het publiek. Er liggen vaak omvangrijke collecties in de depots. En door tentoonstellingen, onderzoek en verwervingen wordt continu nieuwe kennis en informatie gegenereerd. Veel meer dan doorgaans verteld kan worden. Uit deze eerste editie van Arma, het jaarboek van het Nationaal Militair Museum (NMM) –in samenwerking met het Marinemuseum, het Marechaussemuseum en het Mariniersmuseum – blijkt hoe divers en interessant de collecties zijn. Specialisten presenteren diverse ‘vondsten’ en belangrijke onderzoeksresultaten. Ook bij mensen om het museum heen is als vanouds veel kennis aanwezig over objecten en deelcollecties, waarvoor ook een platform geboden wordt. Er wordt dan ook nauw samengewerkt met de Stichting Vrienden van het Nationaal Militair Museum, net als met het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het Rijksmuseum. Iedereen met interesse voor militaire geschiedenis en ‘militaria’, vaderlandse geschiedenis en kunst en cultuur, vindt in deze uitgave iets van zijn of haar gading. We beginnen Arma 2019 in de middeleeuwen en eindigen in het heden. Verder is er in de bijdragen aandacht voor alle vier de krijgsmachtdelen. Zo komen we van artikelen over hellebaarden en harnasproductie in Nederland, via onder meer de Waterlooheld Hendrik Detmers en de rol van de kanonneerboot Hr.Ms. Flores tijdens D-Day uiteindelijk uit bij de replica van een Fokker C.X voor het NMM waaraan 25 jaar is gebouwd. In een actueel onderwerp wordt voorzien met een bijdrage over 75 jaar vrouwen in de Nederlandse krijgsmacht. Tot slot is er aandacht voor bijzondere objecten of complete verzamelingen die nieuw in de collectie zijn van de musea. Kortom, Arma bevat veel munitie!

Is Arma het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Arma