Bezonken rood - Jubileum editie

Bezonken rood - Jubileum editie

Vrij Nederland schreef bijna veertig jaar geleden: ‘Dit is wat Brouwers in Bezonken rood is gelukt: schrijven over het vergankelijke op een onvergankelijke manier.’ En met dat ‘onvergankelijk’ is niets te veel gezegd: het boek werd door de critici vrijwel unaniem lovend besproken, er verschenen vertalingen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Polen, Portugal, Turkije en Servië. Bovendien werd ‘Bezonken rood’ in 1995 in Parijs bekroond met de prestigieuze Prix Femina l'étranger. Vorig jaar verscheen de vijftigste druk van dit magnifieke boek, een van de mooiste moeder-zoon romans uit de Nederlandse literatuur. Ter gelegenheid van Jeroen Brouwers’ tachtigste verjaardag zullen twee heel bijzondere uitgaven van ‘Bezonken rood’ het licht zien: een fraaie, gebonden editie en een eenmalige, uitzonderlijk mooie bibliofiele uitgave. Beide edities zullen worden uitgebreid met een nieuw essay, waarin Jeroen Brouwers terugkijkt op de ontvangst van ‘Bezonken rood’ en de polemiek van destijds met Rudy Kousbroek en anderen.
Atlas Contact
30 april 2020