Bruiloft & De zomer

Algerije, zijn geboorteland, is van blijvende invloed geweest op het denken, schrijven en leven van Al­bert Camus. Het landschap, de brandende zon, de zee en de mensen… In vrijwel al zijn werk keert hij terug naar zijn vroege levenservaringen.

Camus werd beroemd met zijn romans De pest en De vreemdeling en zijn filosofische essays De mythe van Sisyfus en De mens in opstand. Minder bekend, maar zeker zo mooi, zijn de literaire es­says Bruiloft en De zomer. Hij schreef ze deels na de Tweede Wereldoorlog en ze tonen opvallend genoeg meer hoop, vertrouwen en verknochtheid aan zijn land en zijn volk dan zijn eerdere werk. De soms zelfs lyrische stukken lijken een inzicht uit te druk­ken: het leven is absurd maar we moeten het juist in zijn absurditeit aanvaarden.

Is Bruiloft & De zomer het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Bruiloft & De zomer