De brexit-saga

De brexit-saga

Wat ná de brexit? Het is een vraag die vele mensen zich stellen. Hylke Vandenbussche tracht in De brexit-saga om hier een antwoord op te geven. Als technocraat van de EU-commissie was ze in 2016 een bevoorrecht toeschouwer van de brexit-ontwikkelingen. Terug aan de Universiteit van Leuven stelde ze een dreamteam samen en berekende op eigen wijze de economische impact van de brexit.

Dit leidde tot nieuwe en schokkende cijfers. Vandenbussche en haar team hanteerden een nieuw model dat de Europese Commissie voor het eerst als netwerkeconomie in kaart brengt. Dat model is vandaag de nieuwe aanvaarde realiteit.

De brexit-saga is geen technisch boek maar een persoonlijk relaas van een wetenschappelijke ontdekkingsreis, vol anekdotes en persoonlijke herinneringen. Vandenbussche neemt de geïnteresseerde lezer mee achter de schermen van de universitaire wereld én de EU-commissie.

Waarom kozen de Britten dit pad?
Is het politiek getouwtrek of een minutieus gepland manoeuvre?
Wat betekent de brexit voor Europa?
Is het slechts een rimpel in onze economische zee of een ware tsunami?
Europa: quo vadis?

Hylke Vandenbussche is hoogleraar aan de Universiteit van Leuven, waar ze hoofd is van de vakgroep Internationale Economie. Na haar studies in Antwerpen studeerde en doceerde ze aan de Universiteit van Cambridge in het VK. Tijdens het Britse referendum in 2016 was ze technocraat bij de Europese Commissie.
Mens & Maatschappij
Pelckmans Pro