De cirkel

De cirkel

Als kind ziet Marja Pinckaers samen met haar grootmoeder televisiebeelden van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Ze leest erover wat ze maar kan vinden. Op haar zeventiende schrijft ze in de schoolkrant: ‘Ik ben Jood’. ‘Jood-zijn’ laat haar niet los. Ze wil weten wat er in de oorlog met haar familie is gebeurd. Hoe komt grootmoeder aan dat nummer op haar onderarm? Wat is onderduiken eigenlijk? Waarom vertelt nooit iemand over grootvader, die ze alleen kent van zijn foto op het buffet?

Marja leest de brieven van haar grootmoeder en spit in archieven. Zij schrijft openhartig over de bitterste periode in de geschiedenis van haar familie. En eens temeer beseft ze hoe kostbaar de foto van haar grootmoeder, haar moeder, zijzelf en haar dochter is. Vier generaties in vrijheid bij elkaar.

De cirkel is een kostbare getuigenis uit Auschwitz, waaruit overlevenden en hun nakomelingen hoop en levenskracht putten. Het is ook een historisch document dat ons in deze roerige tijden waarschuwt voor de waanzin van blinde vreemdelingenhaat.
Lemmens, Uitgeverij
10 juni 2011