De grap

Lust bedwing je door consumptie

Peter, een uitgeholde boekhouder met een ego ter grootte van een verschrompelde rozijn haakt zijn geluk aan de liefde van zijn dochter en aan de pinten met de voetbalmaten. Hij wil vooral met rust gelaten worden. Dat lukt aardig ... tot een pedante schoonzoon en diens hooghartige familie zijn dobberende leventje met enkele brutale golfslagen doen kapseizen. Net wanneer hij dreigt te verzuipen krijgt hij hulp uit een onverwachte hoek. Een zieke geest en een absoluut amorele grap lijken te volstaan om have en goed te redden.

"Ik hield zielsveel van mijn dochter maar de laatste tijd kon ik me niet van de indruk ontdoen dat die liefde eerder het meisje van weleer betrof dan de vrouw die ze geworden was. Laten we wel wezen, behalve het feit dat ze geslachtsrijp was, was er niets mis met haar."
"Ik werd doodmoe van al dat gespartel tussen hart en rede. Op de keper beschouwd was lust minder vermoeiend dan verliefdheid. Lust bedwing je door consumptie, verliefdheid wordt er enkel door aangewakkerd. Althans in het begin want naarmate verliefdheid tot liefde wordt ingekort, zoekt de lust het alweer elders. "

Gert Erauw (°1965, Antwerpen) is van opleiding jurist. Sinds 2008 woont hij in Bourgondië waar hij samen met zijn echtgenote "Chambres d'hôtes le Meflatot" uitbaat en zich toelegt op het schrijven.

Recensies (2)

Meer recensies

Is De grap het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De grap