De man die er niet was

Wat gebeurt er in het brein van mensen die Alzheimer, dementie of een andere gelijksoortige ziekte hebben?

Net als Oliver Sacks neemt Anil Ananthaswamy de lezer mee naar de wereld van de recentste neurologische bevindingen, naar de nieuwe kennis over schizofrenie, autisme, Alzheimer, epilepsie en buitenlichamelijke ervaringen. Met zijn meeslepende verhalen duikt hij in levens van mensen die een totaal ander perspectief hebben op wie of wat ze zijn dan de gewone sterveling. Zo begint zijn boek met Graham, die het syndroom van Cotard heeft. Patiënten die aan dit syndroom lijden zijn ervan overtuigd dat ze niet bestaan. Graham kent geen emoties en heeft geen aandrang tot basisbehoeftes als eten, drinken, slapen. Hij leeft zijn leven maar voelt daar niets bij.

Hoe werkt het brein eigenlijk? Aan de hand van hartverscheurende verhalen – mensen die zeggen dat ze dood zijn, mensen wier geheugen gestopt is en die dus altijd dezelfde leeftijd denken te hebben terwijl ze wel ouder worden – probeert Anil Anathaswamy deze vraag inzichtelijk te maken.

De pers over De man die er niet was
‘Ananthaswamy gebruikt neuropsychologie en vertelkunst om ons in de hoofden te laten kijken van mensen die de werkelijkheid totaal anders ervaren dan wij.’ The Washington Post
‘Als je aan strandlectuur denkt, denk je waarschijnlijk niet aan neurowetenschappen. Maar Ananthaswamy weet moeilijke onderwerpen voor iedereen toegankelijk te maken.’ Men’s Journal
‘Een verbijsterende reis.’ New Scientist

Recensies (1)

Is De man die er niet was het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De man die er niet was