De mannen van Nederland

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
'Ik weet nooit wanneer een Nederlander me versiert', zegt de Oostenrijkse Maria. 'Je kunt niet eens lekker ruzie met ze maken', aldus de Israëlische Sarah. 'Nergens zag ik zulke mooie mannen', constateert de Franse Véronique.
Wie zijn oor te luisteren legt bij buitenlandse vrouwen, komt al snel tot één conclusie: de Nederlandse man is een uniek verschijnsel. Hij is het toonbeeld van redelijkheid, gematigdheid en evenwicht. Maar voor heftige passie en romantiek lijkt hij niet in de wieg gelegd, zo luidt het oordeel van hen die het weten kunnen.
Journaliste Sophie Perrier - Française van oorsprong maar al vele jaren werkzaam in Nederland - vroeg 35 vrouwen uit alle windstreken over hún ervaring met de Nederlandse man. Over zijn uiterlijk, zijn gedrag, zijn kwaliteiten en zijn gebreken. Over jaloezie, flirten, seks en de rolverdeling in het huishouden.
De gesprekken leverden een onthullend beeld op van de Nederlandse man - zonder wetenschappelijke pretenties, maar zo treffend en herkenbaar dat elke Nederlander ermee zal instemmen. Met meer of minder tegenzin.
Sophie Perrier (1968) was correspondent in Nederland voor het Franse dagblad Libération. Ze schreef talloze artikelen over de Nederlandse samenleving voor Franse, Belgische, Zwitserse en Canadese media en werkte voor de Wereldomroep. Inmiddels is Sophie Perrier weer naar haar vaderland teruggekeerd.
Plataan, Uitgeverij

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker