De nieuwe schoolstrijd

De nieuwe schoolstrijd

Van alle discussies over de toekomst raakt die over de toekomst van onze kinderen ons het meest. Het onderwijs is de plek bij uitstek waar die toekomst wordt voorbereid, gevrijwaard of verknoeid. Maar net zoals andere fundamentele zekerheden wordt ook het onderwijssysteem vandaag op losse schroeven gezet. Intussen moet het onderwijs alles aanpakken: van de ongelijkheid in de samenleving tot het welzijn van elk individueel kind. Elke maatschappelijke breuklijn loopt immers ook door het klaslokaal. Barbara Moens beschrijft in De nieuwe schoolstrijd hoe die breuklijnen zich vandaag ontwikkelen en wat er allemaal op het spel staat. In ons land is het onderwijs altijd een discussiepunt geweest. In die schoolstrijd ging het vroeger om de ziel van het kind, vandaag gaat het om de toekomst.

Barbara Moens (1988) is historica en sinds 2011 politiek journalist bij de krant De Tijd. Ze is ook de onderwijsexperte voor de krant. Daarnaast is ze gastdocent aan de Master Journalistiek van de Vrije Universiteit Brussel.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Polis