De psychologie van arbeid en gezondheid

De psychologie van arbeid en gezondheid

In onze moderne tijd is arbeid niet langer een fysieke, maar vooral een emotionele en mentale inspanning. Hierdoor is het aantal werkgerelateerde psychische klachten sterk toegenomen. Tegelijkertijd is er steeds meer aandacht voor een positieve gezondheidsbenadering: bedrijven streven naar vitale en bevlogen medewerkers.

De eerste, zeer succesvolle editie van dit boek verscheen in 2003. Sindsdien heeft de ontwikkeling op het gebied van de psychologie van de arbeid en gezondheid echter niet stilgestaan. Vandaar deze geheel herziene editie die tevens inspeelt op een belangrijke wetswijziging, namelijk de invoering in 2006 van de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Onder deze nieuwe wet wordt bij de beoordeling van arbeidsongeschiktheid niet alleen gekeken naar de beperkingen van werknemers, maar vooral naar hun mogelijkheden. Daarnaast zijn werkgevers verplicht om bij volledige arbeidsongeschiktheid gedurende twee jaar het loon door te betalen. Ze zijn er dus bij gebaat om hun werknemers aan het werk te houden en zullen derhalve vaker dan voorheen een beroep doen op kennis van arbeid en gezondheid.

Business & Management
Bohn Stafleu van Loghum