De rode driehoek

De rode driehoek

'De rode driehoek' symboliseert het communistische Sovjetregime. De USSR rustte op drie pijlers: de leider, Stalin; de partij, de CPSU; het geweldsmonopolie, de NKVD. De veiligheidsdiensten kwamen zelfs 's nachts met drie man - de 'trojka' - om iemand te arresteren. Het Sovjetregime hield zijn burgers als het ware gevangen in deze driehoek, er was vrijwel geen ontkomen aan.
Dit boek is de geschiedenis van mijn overgrootvader, die de zogeheten 'dekoelakisatie' aan den lijve heeft meegemaakt: boeren werden onteigend, moesten gedwongen tot de kolchoz toetreden of werden naar Siberië verbannen. In Oekraïne werden meer dan 2 miljoen mensen het slachtoffer van deze repressie, en waarschijnlijk werden nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid in één jaar zoveel mensen met geweld beroofd van hun huis, hun bedrijf en hun grond. En als je iemand dat alles ontneemt, verliest hij daarmee zijn wilskracht, zijn vrijheid en zijn gevoel voor rechtvaardigheid.
Het verhaal van dit boek is een historisch, bijna chronologisch verslag van een van de meest ingrijpende perioden uit de Europese geschiedenis.

Maksim Boettsjenko,
Kyïv, 15 februari 2019