De serene blik

Rank 7248 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
De vier realisten Floris Verster, Jan Mankes, Dick Ket en Henk Helmantel creëren een eigen atmosferische werkelijkheid.

Vier realisten, voortzetters van een grote Hollandse kunsttraditie. Floris Verster, Jan Mankes, Dick Ket en Henk Helmantel creëren alle vier een eigen atmosferische werkelijkheid. Een wereld van serene roerloosheid en verstilling. Met deze vier kunstenaars omspant het boek bij de tentoonstelling De serene blik meer dan een eeuw realisme van topniveau.
Maar in de kern zijn het eenlingen met een geheel eigen signatuur, niet te harnassen in één stroming. Op welke manier zetten zij onze vaderlandse genre-tradities voort. Waarin verschillen ze duidelijk van hun voorgangers, en van elkaar? Wat is hun geheim? Dit jaar viert Henk Helmantel bovendien zijn 50-jarige kunstenaarschap. Een mijlpaal die ook markeert hoe kunstcritici nog altijd worstelen met de positie van de figuratieve kunst. Deze realisten dirigeren onze blik - hoe dan ook - naar een bijna mysterieuze wereld waarin zij het gewone, het alledaagse, uittillen boven de werkelijkheid.

Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker