De suriname-monologen

De suriname-monologen

Anton de Kom was verzetsheld en schrijver van Wij slaven van Suriname. Johan Ferrier was de eerste president van Suriname, Desi Bouterse is de huidige. Het zijn Surinaamse kopstukken, die bij veel mensen bekend zijn. Dit boekje bevat niet alleen korte theaterteksten over hen, maar ook over Sophie Redmond, de eerste zwarte vrouwelijke Surinaamse arts, tevens actief als actrice en politica. En over Nola Hatterman, die in Paramaribo de eerste kunstacademie van het land oprichtte. En dan is er nog een postume ‘trialoog’ tussen politici Arron, Lachmon en Pengel.

Deze zes portretten van zeven invloedrijke twintigste-eeuwse Surinamers, en één Amsterdamse die zich met hart en ziel verbonden voelde met het land, vormen samen De Suriname-monologen. Ze werden geschreven en opgevoerd onder auspiciën van Stichting Julius Leeft! ter gelegenheid van De Grote Suriname-tentoonstelling die in 2019 in De Nieuwe Kerk in Amsterdam te zien was.

Met bijdragen van: Noraly Beyer, Ayden Carlo, Rudy Lion Sjin Tjoe, Remco Meijer, Bodil de la Parra, Sheila Sitalsing en Paulette Smit.

Samengesteld door John Leerdam en Paulette Smit.
De Geus
19 november 2019