De zomerbioscoop

De zomerbioscoop

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0
De zomerbioscoop leest niet alleen als een trein, maar ook als een film, of liever: een heleboel films. Meer dan 100 'filmverhalen' zijn ondergebracht in diverse 'thematische filmfestivals'. De stof die tot een roman had kunnen uitdijen is hier samengeperst tot supergeconcentreerde en tegelijk lichtvoetige poëtische materie, waarin ze tegelijk tot hun essentie zijn teruggebracht en buitengewoon scenisch zijn geëtaleerd, waarin dingen tegelijk diepgang hebben en schilderachtig zijn. Daarmee is De zomerbioscoop een staalkaart van de meest vreemdsoortige onderwerpen en verschijnselen, van de meest uiteenlopende menselijke gevoelens en betrekkingen.

Aldus laat Marina Palej 'het leven zien', meestal tegen het decor van de oude Sovjet-Unie, in een aantal gevallen dat van Nederland. Marina werd geboren in Sint-Petersburg, studeerde geneeskunde en werkte als arts. Ze publiceert sinds 1987 en werk van haar is vertaald in vijftien talen. Sinds 1995 woont en werkt Marina Palej in Nederland. Zij heeft een Nederlands paspoort en is lid van de Nederlandse Auteursbond en de Federation of Screenwriters in Europe.

Uit 'Drie sterretjes', uit de afdeling: 'In het buitenland, het Internationaal Filmfestival Rotterdam':
Brodsky beweerde dat alle mannen in Nederland Kees heten. Ik zou dat willen betwisten, maar het gaat hier inderdaad om een Kees. Hij was de eigenaar van een familiedrukkerij.
Korte verhalen , Literatuur & Romans
Ef & Ef Media