Dictatuur

Richard Tames
Tirannen, dictators, koningen, stembiljetten, petities, demonstraties, globalisatie - wat hebben wij met dit alles te maken?
Zou het mensen moeten uitmaken of ze het recht hebben om te stemmen? Hoe is het als de bevolking geen zeggenschap heeft over hoe hun land bestuurd wordt?

De geschiedenis kent vele dramatische momenten en periodes van conflict - straatgevechten, massale demonstraties, executies, rellen, burgeroorlogen - waarbij de bevolking ten strijde trok voor de in hun ogen ideale regeringsvorm. In deze reeks worden de belangrijkste karakteristieken belicht van politieke en economische stelsels die door mensen zijn gekozen of aan hen zijn opgedrongen, en wordt ingegaan op de onderwerpen die ten grondslag liggen aan debatten en organisaties. Elk boek behandelt een politieke organisatievorm: hoe deze vanaf het begin tot in de huidige vorm vanuit verschillende ideeën is ontstaan, hoe deze zich in de praktijk heeft ontwikkeld, en hoe dit systeem zich verhoudt tot de bevolking.

Is Dictatuur het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Dictatuur