Een blik achter de werkelijkheid

Henk Coelman
Hoe reëel is het beeld van onze leefwereld? Niet zo heel erg reëel, zo blijkt, omdat een objectieve kijk op de wereld vrijwel niet mogelijk is. De werkelijkheid wordt namelijk op allerlei manieren vervormd. In de eerste plaats door invloeden van buitenaf, zoals reclame, nepnieuws en sociale media. In de tweede plaats door de mens zelf, die de realiteit doorlopend aanpast.
Onbewust kleurt en filtert hij de werkelijkheid aan de hand van vooroordelen en conditioneringen. De vraag is of we toch kennis kunnen nemen van de "ruwe', ongefilterde werkelijkheid, en zo ja, hoe we die dan bereiken. Een blik achter de werkelijkheid gaat op speelse wijze op deze vraag in. Gekeken wordt hoe verschillende westerse denkers
over dit onderwerp dachten. Vervolgens blijken bepaalde denkbeelden uit de oosterse filosofie daar wonderwel bij aan te sluiten. Dit alles resulteert in een beschouwing en aanpak waarmee toch de ware, ongefilterde realiteit zo goed mogelijk kan worden benaderd. Daarmee is dit boek ook een aansporing om te proberen het valse decor waarin het leven zich grotendeels afspeelt, te ontmantelen.

Recensies (3)

Meer recensies

Is Een blik achter de werkelijkheid het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Een blik achter de werkelijkheid