Emma / Lady Susan

Emma: Verscheen in 1816 en evenals in haar andere romans besteedt Jane Austen ook in deze roman veel aandacht aan de ironie van het lot van ontwikkelde vrouwen, voor wie het huwelijk de enige kans is op levensgeluk. De verschillende vormen van zelfbedrog en de opvattingen over stand en fatsoen zijn van wezenlijk belang in de samenleving die Jane Austen beschrijft. Hoewel de manier waarop men maatschappelijk om elkaar heen draait in details verschilt van die van de 20e eeuw, blijken de algemene principes opvallend veel overeenkomsten te vertonen.

Lady Susan: Er zijn grote schrijvers die te veel hebben geschreven, grote schrijvers die genoeg hebben geschreven en er zijn schrijvers die te weinig hebben geschreven om hun bewonderaars tevreden te stellen. Tot deze laatste categorie behoort zeker Jane Austen. De ontdekking van een nieuwe complete roman van Jane Austen zou een literaire sensatie van de eerste orde zijn. Maar helaas, we moeten ons met minder tevreden stellen: de briefroman Lady Susan, haar vroegste werk. Lady Susan is de moeder van een huwbare dochter en trekt bij een broer in. Daar zorgt ze voor de nodige onrust als ze, puur om het amusement, haar schoonzuster het hoofd op hol jaagt.

Recensies (1)

Is Emma / Lady Susan het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Emma / Lady Susan