Executie aan de Meppelerstraatweg

Executie aan de Meppelerstraatweg

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1
De Tweede Wereldoorlog was bijna afgelopen. Toch werden er op de vooravond van de bevrijding, op 31 maart 1945, vijf mannen doodgeschoten aan de Meppelerstraatweg in Zwolle als vergelding voor een aanslag op een spoorbrug. Wilhelmus van Dijk, Hermanus Bosch, Willem Sebel, Johannes Muller en Berend IJzerman. Zij hadden allemaal gestreden tegen de gehate bezetter en waren voor verschillende vergrijpen vastgezet: Wapenbezit, spionage of hulp aan onderduikers. Zij zouden de doodstraf krijgen voor wat zij hadden gedaan.

Ter nagedachtenis aan hun offer werd er een monument geplaatst op de Meppelerstraatweg en is er jaarlijks een herdenkingsplechtigheid. Maar wat was er werkelijk gebeurd die fatale ochtend? Wat was er misgegaan en wat had plaatsgevonden, waardoor zij daar terechtgesteld werden? Aan de hand van nooit eerder verschenen foto’s, unieke bronnen, getuigenverhalen en nieuw archiefmateriaal uit Nederland en het buitenland worden de gebeurtenissen tot aan de fatale ochtend verteld en verklaard. Ook wordt het lot van de nabestaanden behandeld en wordt de executie in een bredere context geplaatst.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books
10 mei 2019
9789402190458 , 9789402190465

Lezersrecensies (1)

Wat is er echt gebeurd op die fatale ochtend?

door: Anneke 1 like
Bij het zien van de cover van Executie aan de Meppelerstraatweg van Samuel de Korte krijg je meteen het gevoel dat geen roman is waar alles goed afloopt. Je krijgt meteen, door het kruis, het gevoel dat de vijf mannen niet meer onder ons zijn. Je wilt dan ook weten wat er met de mannen is gebeurd...