Helden in de wielersport in Brabant # 26

Helden in de wielersport in Brabant # 26

Helden 26

Het veldritseizoen is amper begonnen maar de successen zijn er inmiddels. Mathieu van der Poel en Yara Kastelein, beide Brabanders, veroverden de Europese titel in Italie. Was Mathieu van der Poel toch al super favoriet voor de verkiezing “Wielrenner van het Jaar” dan onderstreepte die EK-titel nog eens zijn ongelooflijke klasse. En dus werd hij ook verkozen.
We hebben nogal wat truien in bezit in het veld. Inge van der Heijden draagt nog steeds de regenboogtrui bij de Beloften 2019. Alleen mag ze die in de Elite-wedstrijden niet tonen.
Uiteraard in Helden in de wielersport in Brabant wel en daarom een mooie reportage van deze renster uit Schaijk.
Even leek het voor Dylan Bouwmans de grote doorbraak te worden. Via het winnen van de Topcompetitie verkreeg de zoon van Eddy Bouwmans een stagecontract bij Katusha-Alpecin. De weg vrij om bij de profs zijn vader achterna te gaan met prestaties. Maar wreed werd die droom verstoord toen Katusha werd opgeheven en slechts een deel van de renners een contract kreeg bij Israel Cycling die de licentie overnam. Bij de Beloften dan maar weer in 2020. Wel een reden om hem voor dit najaar nummer in een interview voor te stellen.
In de maand april kijken we graag naar de steenklassiekers Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Maar ook in Nederland hebben stroken met die vermaledijde keitjes. Martijn Sargentini deed onderzoek en ontdekte in Oerle een strook die vroeger steevast in parkoersen werd opgenomen. Maar helaas, ‘ t Hoogeind is niet meer beschikbaar voor koers.
Helmonder Piet Damen is één van de weinige Nederlanders die furore heeft gemaakt in de Vredeskoers. Een relaas over de koers die voor Oostblok-renners de Tour de France voor amateurs was. Piet Damen kan op respectabele leeftijd er nog mooi over vertellen.
In de Kempen wordt veel gekoerst en over negen wedstrijd wordt een apart klassement opgemaakt. Het Belisol-Eindhoven Kempenklassement. Het trekt vele renners aan, niet alleen uit Brabant. In deze Helden nog veel meer: over Piet Kuys, de columns van Jace van de Ven en Jan Hertman en de Bossche bedevaart. En hulde aan Mike Teunissen in het geel.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportliteratuur Uitgeverij