Het belaste land

Het Belgische belastingsysteem is een van de ingewikkeldste en duurste ter wereld. Geen wonder dat ontsnappen aan de fiscus al snel een nationale sport werd, die ook over de grens in Luxemburg en in andere belastingparadijzen met veel enthousiasme werd beoefend. Couponnetjestreinen, btw-carrousels, ingenieuze witwaspraktijken en als fiscale optimalisatie vermomde belastingfraude... De Belg blijkt zeer inventief wanneer hij de schatkist te slim af wil zijn. Om die mazen in het net te dichten, bedacht de politiek talloze lapmiddelen, die hun doel al te vaak voorbijschoten en de belastingdruk op de verkeerde schouders terecht deed komen. Topjurist Victor Dauginet, fervent voorvechter van fiscale amnestie, begon zijn carrière als btw-ambtenaar en beëindigde die als fiscaal advocaat. Vanuit die bevoorrechte positie maakte hij het kat-en-muisspel tussen de fiscus en de belastingplichtige dagelijks mee. In Het belaste land vertelt hij hoe onze belastingen ontstonden, evolueerden en gaandeweg ontspoorden. Zijn verhaal is gelardeerd met pijnlijke maar ook vaak grappige anekdotes uit zijn meer dan veertig jaar ervaring als topfiscalist.

Is Het belaste land het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het belaste land