Het halssieraad van de Neanderthaler

Juan Luis Arsuaga
Neanderthalers zijn altijd afgeschilderd als primitieve wezens met een rudimentair bewustzijn, een diersoort ergens tussen de aap en de mens in. De Neanderthalers waren mensen. Evolutionair gezien behoren ze tot onze soort: niet alleen hadden ze de meest essentiƫle kenmerken met ons gemeen, maar ook het vermogen tot denken, voelen en geloven.
Tienduizenden jaren geleden bevolkten de Neanderthalers en de Cro-Magons - een parallel mensenras, onze directe voorouders- gezamenlijk de aarde. Beide soorten waren biologisch niet goed uitgerust tegen het extreem koude klimaat, maar alleen de Cro-Magons wisten te overleven. Waarom slaagden de Neanderthalers daar niet in?
De wereldberoemde paleo-antropoloog Arsuaga verteld het verhaal van leven en dood in de oertijd en het ontwaken van het menselijk bewustzijn. Aan de hand van modern antropologisch en archeologisch onderzoek laat hij zien hoe onze voorgeschiedenis zich heeft ontwikkeld en hoeveel toevalligheden daar een rol bij hebben gespeeld. Hij schildert de dramatische strijd tussen twee soorten, waarvan er slecht een, de Cro-Magnon, wist te overleven. Daar zijn wij uit voortgekomen - maar we hadden er ook heel anders uit kunnen zien...
Het halssieraad van de Neanderthaler is een spannend betoog en een eerbetoon aan onze verdwenen voorouders.

Is Het halssieraad van de Neanderthaler het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Het halssieraad van de Neanderthaler