Het leven in je lichaam

Het leven in je lichaam

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Wat Giulia Enders deed voor de darmen doet dr. Markus Egert met Het leven in je lichaam voor bacteriën.

Dr. Markus Egert beschrijft de evolutie en het belang van micro-organismen, van de prehistorie tot nu. Zelfs als je obsessief met hygiëne bezig bent, zitten je lichaam en je leefomgeving vol met tienduizenden verschillende micro-organismen. Zo leven er veel meer bacteriën in de gemiddelde keuken dan op de meeste wc’s; brengt een zoen miljoenen bacteriën over; en bevat een keukenspons die een week is gebruikt net zoveel bacteriën als je aantreft in menselijke ontlasting – wel tot 54 miljard per vierkante centimeter...

In dit fascinerende en grappige boek toont Egert hoe micro-organismen zich hebben ontwikkeld, en legt hij uit waarom er bijvoorbeeld zoveel meer ziektekiemen in je wasbak zitten dan op je wc-bril. Hij behandelt ook onze moderne angst voor bacteriën, waarbij blijkt dat hoewel sommige ziekteverwekkend zijn, vele andere onze goede gezondheid en welzijn ondersteunen en bevorderen.

‘Een enerverende reis in de wereld van bacteriën.’ Der Spiegel
Luitingh Sijthoff