Het Oerrund een levende legende

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Het oerrund. Uitgestorven. Iedereen heeft er weleens van gehoord, maar
slechts weinigen weten er echt iets van. Toch was dit het belangrijkste dier in de geschiedenis van de mensheid. Zonder het oerrund zou niets in onze samenleving hetzelfde zijn geweest. Je zou echter ook kunnen stellen dat het oerrund nog steeds bestaat. Ja, in zijn wilde vorm is hij in 1627 uitgestorven, maar z'n genen zijn nog altijd springlevend. Kunnen we hem op een of andere manier terugbrengen?

Het oerrund was ook een van de belangrijkste dieren in de Europese natuur, een
'sleutelsoort', zoals ecologen het noemen. Op dit moment is een initiatief, het Tauros Programma genaamd, in volle gang met de bedoeling om een dier terug te fokken dat zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke oerrund komt. Dit met behulp van de oudste runderrassen die nog steeds rondlopen. En het dan te laten verwilderen.

De auteurs hebben allemaal jarenlange ervaring in het werken met het Europese natuurlijke erfgoed. In dit boek vertellen ze ons het volledige verhaal over het legendarische oerrund, rijkelijk ge llustreerd met opvallende foto's van Europa's beste natuurfotografen. En met aansprekende tekeningen van Europa's meest begaafde illustratoren.
Roodbont Publishers B.V.