Het schooltje van Auschwitz (midprice)

Het schooltje van Auschwitz (midprice)

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

‘Het schooltje van Auschwitz’ van Mario Escobar is het waargebeurde verhaal van een vrouw die vrijwillig op de trein stapte en hoop bracht naar een van de donkerste plekken op aarde.

Berlijn, 1943. Als haar Roma-man en -kinderen worden weggevoerd, weigert de Duitse Helene Hannemann hen in de steek te laten en wordt ze samen met de rest van het gezin gedeporteerd naar Auschwitz. In het zigeunerkamp werkt ze als verpleegster onder de leiding van kamparts Josef Mengele, die haar opdraagt een schooltje te starten. Hoewel het niets meer is dan nazi-propaganda en een dekmantel voor Mengeles gruwelijke medische experimenten, is Helene met haar schooltje een lichtpuntje in een verder inktzwarte wereld. Een aangrijpende Tweede Wereldoorlog-roman over de betekenis van hoop.

‘Een monument in woorden voor een sterke vrouw, die alles voor haar gezin overhad. Een boek om stil van te worden.’ – Hebban.nl

‘“Het schooltje van Auschwitz” grijpt je en laat je niet meer los.’ – Irma Joubert, auteur van ‘Het meisje uit de trein’

KokBoekencentrum Fictie
17 maart 2020