Het zwaard van de woestijn

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Naar aanleiding van het 70-jarig bestaan van de staat Israël. Het waargebeurde verhaal van honderd Joodse boeren die in 1948 tweeduizend Egyptische soldaten tegenhielden.

Bracha was net zo bang als iedereen, maar ze liep rustig door het gangpad langs de twee rijen planken. 'Rustig! De schuilkelder houdt het!' Een hysterisch meisje kreeg een klap. Een ander kreeg een moederlijke knuffel. Iedereen dacht: Zal de volgende ons treffen? Zal ik, na alle ellende van Bergen-Belsen, hier in dit hol sterven?

In mei 1948 vielen vijf Arabische landen de nieuwe staat Israël binnen. De Joden vochten als leeuwen. In het zuiden wisten zo'n honderd Joodse boeren en boerinnen de Egyptische troepen bijna een week lang tegen te houden. Hun kibboets werd aan puin geschoten, maar de strijders - voor een deel overlevenden van de Holocaust - hadden geen keus. Het was vechten voor hun leven.

Margaret Larkin (1899-1967), journalist, beschreef het gevecht om kibboets Yad Mordechai. Sandor van Leeuwen (1979) vertaalde en bewerkte haar verhaal. Hij kreeg zijn journalistieke en redactionele ervaring bij het Reformatorisch Dagblad en als eindredacteur van Daniël. Nu is hij docent in het voortgezet onderwijs.
Den Hartog