Ik wacht

‘Kafka op het Hogeland’, zo noemde de Volkskrant-columnist Bert Wagendorp de verbijsterende interviewserie ‘Ik wacht’ in Dagblad van het Noorden. 101 keer spraken verslaggevers van deze krant Groningers wier huizen ernstige schade hebben opgelopen door de decennialange gaswinning en de aardbevingen die daar het gevolg van waren. Hun ervaringen staan voor die van duizenden anderen.

De aardbevingen hebben niet alleen individuele Groningers geraakt, ze hebben een hele gemeenschap ontwricht. Dat maakt dit boek duidelijk: door de interviews achter elkaar te lezen, ervaar je pas de volle omvang van de aangerichte schade, de woede en frustratie in het Noorden. Jarenlang heeft Nederland kunnen genieten van de aardgasbaten. En nu?

Nog altijd wachten de Groningers op de beloofde compensatie. Inmiddels zijn velen vastgelopen in een nachtmerrieachtige bureaucratische molen van inspecteurs, contra-experts en steeds wisselende instanties. Ik wacht is het ontluisterende relaas van een falende overheid.

Recensies (2)

Meer recensies

Is Ik wacht het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Ik wacht