Jeroen Bosch Hemel, hel

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
In een rijk geïllustreerde speurtocht naar de betekenis en eigentijdse functie van 'Tuin der lusten', het magnum opus van Jeroen Bosch, komt een tijdsbeeld tot leven van de schilder in zijn omgeving.

voor de meeste mensen is Jeroen Bosch de duivelschilder. Een fascinerende figuur die de angsten van de middeleeuwers wist om te zetten in donkere hellescènes en werelden vol bizarre, angstaanjagende monsters.
Maar klopt dit beeld? Onderzoek brengt steeds meer naar voren dat Bosch een heel andere positie in de samenleving had dan die van de subversieve schilder die in de afgeslotenheid van zijn atelier zijn bizarre inventies aan het paneel toevertrouwde. De kunstenaar was verweven met de opvattingen, de ideeën en de cultuur van zijn tijd.
Diepe, vaak bijgelovige vroomheid met bezwerende, collectief beleefde rituelen stond direct naast het zich uitleven in hartstochtelijke passies, een grote hang naar kennis en geleerdheid en een exuberante levensstijl. Dit geldt voor de heersende elite, de hoge adel, de opdrachtgevers van Jeroen Bosch, die op zijn beurt nauw verweven was met de steedse burgerij.
Bourgondische edelen en stedelingen, weelderige toernooien, buitensporige feesten, religieus fanatisme, demonische bezetenheid, volksvroomheid, dromen, mystiek en middeleeuwse 'zelfhulpliteratuur' komen ter sprake rondom het centrale thema van het boek: Bosch's schilderij Tuin der lusten.

Johanna Klein is kunsthistorica en beeldhouwer.

Uitgeverij Lecturis B.V.