kanttekeningen … bij opvoeding, onderwijs, beleid, werk in uitvoering

kanttekeningen … bij opvoeding, onderwijs, beleid, werk in uitvoering

Dit boek telt vier domeinen: Opgroeien en opvoeden, Onderwijs en educatie, Maatschappelijke ontwikkelingen en beleid, en Werk in uitvoering. Ze zijn betrekkelijk zelfstandig, ze lopen in elkaar over. Een viertal dat evenmin dwingt tot een leesvolgorde. De teksten zetten soms aan tot twijfel, tot tegenspraak. En die vormen noodzakelijke voorwaarden voor zinnig onderzoek en zeker voor praktijk- en innovatiegericht onderzoek – waarin Belgische en Nederlandse hogescholen sinds de eeuwwisseling zo sterk zijn geworden.

De kanttekeningen zijn bedoeld voor docenten, studenten, sociale en educatieprofessionals en voor iedereen die geïnteresseerd is in de naoorlogse ontwikkelingen van wederopbouw, verzorgingsstaat, neoliberalisme, participatiesamenleving,…

Ton Notten werkte decennialang, doorgaans gelijktijdig, bij verschillende universiteiten (Amsterdam, Brussel) en hogescholen (Amsterdam, Rotterdam). Zijn onderwerpen voor multidisciplinair onderwijs en onderzoek zijn: sociale en culturele pedagogiek, het onderwijs- en jeugdbeleid, in het bijzonder Urban Education, de ‘sociale kwaliteit’ van de krimp-, topkrimp- en anticipatieregio’s, en van de transities van landelijke voorzieningen (zorg, jeugd, arbeidsmarktparticipatie) naar honderden gemeenten, grote en kleine, welvarende en zorgelijke steden en dorpen.

ISBN: 9789463711470
Mens & Maatschappij