Klompen & Kamelen

Thrillers & Spanning   Topics 0
Verhalenbundel met ervaringen, anekdotes, gevoelens, avonturen, indrukken en openbaringen van Nederlanders & Vlamingen in en over Israël. Gevoelig, ingrijpend, ludiek, serieus, verrassend, komisch. De natuur, het weer, uitgaan, de wegen, gewoontes, geloof, geschiedenis, markten, verrassingen, liefde, oorlog, terreur, diversiteit. Staaltjes van lef, openheid, confrontatie en vrijheid. Vannacht werd ons huis omsingeld. Door soldaten. Het was precies één uur - ‘s nachts - toen ik een auto hoorde stoppen en jongemannenstemmen de stilte verbraken. “Nou, je weet wel, ze mogen hier toch niet zitten met die Apartheid? Ik voel me niet op m’n gemak. Zie je politie? Karel, anders trek aan die hendel.” Deze ronde bleef ik niet in huis, helemaal nerveus en alles. We gingen boodschappen halen wanneer het moest, we gingen naar het strand bij een staakt het vuren en probeerden zoveel mogelijk leuke dingen in en om het huis te doen. Vroeger had mijn man regelmatig joodse vriendinnetjes. Dit werd overigens niet echt toegestaan in de Arabische gemeenschap, want dat ‘hoorde niet’. Ik geraakte gefascineerd door Shakshuka, een gerecht van eieren gepocheerd in tomatensaus met een variatie aan kruiden, groentes en andere extra’s. De origine is nog steeds een mysterie. Het boek is een prachtige schakering geworden van observaties door mensen met uiteenlopende levensstijlen en opvattingen. Voor de Israël kenners is dit een heerlijk boek om met een diepgaand gevoel van herkenning en glimlach te lezen, voor anderen is het een goedgeschreven, deskundig leerboek over het dagelijks leven, dat te lang onderbelicht is gebleven. Kort gezegd; een aanrader. - Simon Hammelburg

12 augustus 2019

1 keer bewerkt, laatste bewerking door chaver1818