Kopstukken van de NSB

Kopstukken van de NSB

In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw is het politieke landschap in Nederland ernstig verdeeld. Vooral aan de rechterzijde is het een komen en gaan van nationalistische en fascistische partijen.
De Nationaal Socialistische Beweging van Anton Mussert is de enige partij die uitgroeit tot een politieke beweging van betekenis.

Vanaf de oprichting is de NSB verwikkelt in een strijd tussen de Groot-Nederlandse en Groot-Germaanse gedachte. Deze strijd zet zich tijdens de Duitse bezetting voort en zorgt ervoor dat de NSB een politieke speelbal is van de Duitse bezetter.

Kopstukken van de NSB beschrijft het politieke leven van de NSB-politici Anton Mussert, Kees van Geelkerken, Meinoud Rost van Tonningen, Henk Feldmeijer, Max Blokzijl, Robert van Genechten, Johan Carp, Arie Zondervan, Tobie Goedewaagen, Henk Woudenberg en Evert Roskam en hun betrokkenheid bij de richtingenstrijd en de omgang met de Duitse bezetter.
Geschiedenis & Politiek
Mokum Books