Kyj, Stjsjek en Chryv

Kyj, Stjsjek en Chryv

In deze kroniek vernoemd naar de 3 broers die Kiev zouden hebben gesticht wordt de geschiedenis van deze bijzondere stad compact geschetst vanaf de oude Steentijd tot heden. Dit grensland bevindt zich thans op een breukvlak en heeft alles in zich om een succes te worden of helemaal te falen. In de 11e eeuw was Kiev de parel van Europa en de hoofdstad van het rijk Kiev-Rus. In 1240 werd deze stad met pakweg 50.000 inwoners met de grond gelijk gemaakt door Baku Khan, de kleinzoon van Dzjenkis Khan. De inwoners werden afgeslacht of als slaaf afgevoerd. Daarna leidde Kiev als provinciestadje met enkele duizenden inwoners ruim 600 jaar een zieltogend bestaan om vanaf eind 19e eeuw weer uit te groeien tot de bruisende wereldstad die het nu is met 5 miljoen inwoners, waarvan velen illegaal, overwegend jonge vrouwen afkomstig uit de rurale provincies om het helemaal te gaan maken in Kiev. De auteur was in februari 2014 aanwezig bij de door de VS geregisseerde coup die het land per saldo weinig goeds bracht. Het land is in een vrije val geraakt en zal de koers moeten gaan verleggen met de EU en met Rusland. Dat vergt een fundamentele herbezinning en verzoening met hun broedervolk.
Geschiedenis & Politiek
Brave New Books