Mannen zonder gezicht

Mannen zonder gezicht

Rank 4986 Gelezen 20 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 6 Recensies 0
Literatuur & Romans Top25's 1   Topics 0

Mannen zonder gezicht is een meeslepende roman over mannen die door oorlogsverwondingen zo verminkt zijn, dat zelfs hun naaste familieleden, hun vrouw, hun, moeder, hun verloofde, hen niet meer herkennen. Met eindeloos geduld voeren de doctoren in kasteel Bernegg, dat speciaal is ingericht voor soldaten met gelaats-verwondingen, een vaak wanhopige strijd om deze mannen weer aan het leven te kunnen laten deelnemen, om hen hun zelfvertrouwen terug te geven. Hier opereren Dr. Walter Rusch en Dr. Lisa Mainetti de mannen, die in een genadeloze oorlog voor hun vaderland vochten en hun gezicht verloren. Sergeant majoor Erich Schwabe, zesentwintig jaar oud maar reeds een gehard oorlogsveteraan, komt in Rusland met zijn slede op een mijn terecht.

Hij heeft geluk, hij leeft nog maar zijn gezicht is onherstelbaar verminkt. Hij wordt vervoerd naar Bernegg, het kleine dorp in Frankenland, waar het kasteel ligt, dat is ingericht tot hospitaal voor gezichtsverwondingen. Alle ruiten in he t ziekenhuis zijn van matglas en nergens bevindt zich een spiegel, want geen van de patiënten zou zijn eigen aanblik kunnen verdragen. Sommigen, zo ook Erich Schwabe ondergaan operatie na operatie en leveren een heldhaftig gevecht om het leven en hun vrouw te behouden of terug te winnen. De roman gaat verder over de doctoren professor Rusch, een bekwaam chirurg en zijn helpster Dr. Lisa Mainetti. Zij zijn beiden anti nazi, in tegenstelling tot Dr. Urban, zelf morfinist en de schrik van het hospitaal.

Literatuur & Romans , Romantiek
Oorspronkelijke titel